adam
    Tjenare !

    Min svenska lärare frågade oss vad vi läste eftersom att hon är ny till vår klass. Hon frågade mig och jag sa att jag läser vanligt svenska men inte som andra språk. Jag passade på och fråga vad som är skillnaden och det var visst att man är snällare i bedömning på SVA. Hon sa även att man bedömmer lika när man söker till universitet. Är det här verkligen sant för att om det är så väljer jag SVA istället

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,
    du ställer en intressant och viktig fråga - om förhållandet mellan svenska och svenska som andraspråk.

    De två ämnen är helt jämställda vad gäller ge behörighet till högre studier. Det är alltså så att om du har betyg i Svenska 3 eller i SAS, svenska som andraspråk 3 är det ingen skillnad på hur behörig du är till eftergymnasiala studier; du är lika behörig med båda betyden och så har det varit under många år.

    Vilket ämne ska man läsa?
    Tanken är att de som har svenska som modersmål ska läsa Svenska och de elever som har ett annat modersmål och därför har något svårare att läsa svenska (pga de har ett annat modersmål) - ska läsa SAS.

    Om vi jämför att jag t.ex, som ej kan ett ord på japanska - ska läsa japanska och en person som har japanska som modersmål ska läsa japanska - då är det inte rimligt att vi ska läsa tillsammans i samma klass och läsa samma innehåll på kurserna, eller hur?

    Problemet /ibland/ med Svenska och SAS i den svenska skolan är att det finns en stor grupp elever som lika gärna kan läsa svenska som SAS /de eleverna befinner sig kanske "mittemellan" - och har flera modersmål eller svenska som "nästan modersmål"/.
    Vad som passar just dig bättre - att läsa Svenska eller SAS - kan inte vi här på Fråga SYV svara på. Enligt reglerna får eleven själv bestämma om hen vill läsa svenska eller SAS. Vi råder dig samråda med lärare i svenska och i SAS - fråga vad lärare tycker, men i syvene och sist - får du själv bestämma vilket ämne /svenska eller SAS/ - som passar dig bäst.

    Vänliga hälsningar och lycka till med dina studier!
    Julia syv