2002Privatkonto

    Hej, jag undrar om det går bra att begära prövning i en annan kommun än den jag är folkbokförd i? En till fråga är ungefär hur ofta kan man begära prövningar per termin?

    • Julia : gymnasieelever gör prövningar på sin egen skola. De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige, oavsett folkbokföringskommun.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Privat!
    Nu, bl.a mycket pga Covid-19 är det svårt att hitta (ännu svårare än innan) var man kan göra prövningar, men de som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige, oavsett var man är folkbokförd.
    Elever på gymnasiet får göra prövningar endast på sin egen skola och endast i 2 fall: om eleven fick F i en kurs eller om undervisning i en obligatorisk kurs ej kunde erbjudas.
    Du behöver inte "begära" någonting utan så länge du är gymnasieelev, borde du få erbjudande om att få göra prövning om du fick F i en kurs eller om undervisning i en obligatorisk kurs inte kan erbjudas.
    Om du inte längre är gymnasieelev, letar du själv var du kan anmäla dig (och detta oavsett i vilken kommun prövningen är förlagd) och anmäler dig och betalar prövningsavgift och genomför prövning sen. Lycka till!