Juliasg

    Jag vill utbilda mig till behandlingspedagog för att i framtiden jobba inom ätstörningsvården. Går det att lägga till extra kurser eller anpassa utbildningen för att få utbildningen mer inriktad mot ätstörningar eller är det kurser man får läsa efter utbildningen till behandlingspedagog? Jag har försökt läsa om det men hittar inget.

    • Pia : Svar från Fellinsbro folkhöskola: "Efter avslutad utbildning hos oss så kan man arbeta på exempelvis ätstörningsenheten. Titeln som våra studerande har fått där är då behandlingspedagog. De har även fått tjänst på avdelning på sjukhuset mottagning för ätstörningar. "

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    min uppfattning är att det är ovanligt att behandlingspedagog arbetar inom ätstörningsvården.
    Vi har nu också fått svar från en folkhögskola som erbjuder en eftergymnasial utbildning till Behandlingspedagog om att de har haft en deltagare som gjort praktik och fått timanställning inom behandling för ätstörning.
    För anställning inom ätstörningsvården brukar arbetsgivare söka sjuksköterskor, undersköterskor och samtalsterapeuter. Inom heldygnsvård kan det hända att behandlingspedagoger kan arbeta men det är nog inte jättevanligt.
    Vi känner tyvärr inte heller till några specifika vidareutbildningar inom ätstörningsvård för behandlingspedagoger.
    Det vi vet om det yrket berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/behandlingspedagog

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen!

    Vi fick idag svar från TUC Yrkeshögskola som lyder:
        Den primära vården för ätstörning är inom vård med specialiserade kunskaper för just ätstörning. Behandlingspedagog kan vara involverad i en del av stödinsatserna för att skapa rutiner och stötta kring beteendet i olika placeringsformer för individ med ätstörningar.

    • Pia :

      Svar från Eslövs folkhögskola som bl a erbjuder yrkeshögskoleutbildning Behandlingspedagog: "Vi ger ingen direkt utbildning i att jobba med ätstörningar utan många som jobbar med denna klientgrupp är utbildade inom vården och jobbar inom psykiatrin. Sen är det en problematik som våra blivande studenter kommer att möta när de är ute och arbetar, tex på HVB-hem."