Hawlin

    Hej, jag vill söka Tandhygienistprogrammet men jag har inte läst Naturkunskap 2, utan bara Naturkunskap 1b. Och det står att man behöver naturkunskap 2 eller naturkunskap B. Så jag undrar om jag kan söka till detta program för att jag läst natur B?

    • Peter : Har du examen från Vård- och omsorgsprogrammet eller Naturbrukspr.?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej, om du har godkänt betyg i nk1b kan du läsa nk2 som på komvux kan läsas på 5 veckor om man läser på heltid.
    Naturkunskap B är en gammal kurs som motsvarar nk2. Betyg i nkB kunde man få t o m juni 2016.
    Tidigare fanns det kurserna NkA och B
    Nu finns det nk1b och nk2.
    Och nk1b kan man läsa i två delar: nk1a1 och sedan nk1a2.

    Det kan också finnas "ersättningsmöjligheter för nk2": om man har examen från VO eller NB eller NA gymnasieprogram.