Hej Sabina!
    det bästa rådet jag kan ge dig är att du pratar med studievägledare på lärarhögskolorna. Jag tror inte någon av de kurserna som du nämner i din fråga eller båda, om du läser båda, skulle göra dig behörig lärare i bild. Det skadar givetvis inte om du läser de sommarkurserna som du nämner i din fråga, om du är intresserad av de ämnen och vill lära dig mer inom dem, men det är enligt vad jag vet inte en grund för att kunna få legitimation som lärare i bild.
    FRåGA SYV utför inte lärarlegitimationer. Det gör skolverkets avdelning för lärarlegitimationer. Läs gärna på skolverket.se
    Prata med Studievägledare på lärarhögskolorna - din egen och på de lärosätena där bildkurserna erbjuds.
    Om det inte finns andra sommarkurser att söka inom ämnet Bild, än de som du nämner i din fråga, då kan du antingen söka dem och se om du kommer in och bestämma sen om du vill läsa dem eller inte (om du blir antagen) eller avstå från att söka kurserna (om du inte vill läsa dem i fall de ej kommer hjälpa dig bli behörig lärare i bild).