Thea

    Hej! Jag funderar på att söka till lärare för årskurs 4-6. För det krävs naturkunskap 1/ naturkunskap 1a1/1a2. Jag läste teknikprogrammet på gymnasiet, alltså teknik 1, kemi 1 och fysik 1 men inte biologi. Finns det fortfarande möjlighet att jag kan vara behörig för utbildningen?

    • Ludmila : Jag fick nu svar från UHR: "Ja endera måste ju eleven läsa biologi 1 för att ha alla tre kurserna som krävs för att uppnå naturkunskap 2 (samma som för Nk1b) eller så måste hen läsa naturkunskap 2 (Nk1b). Huruvida lärosätena bedömer för undantag eller ej det är ingenting som kommer till vår omedelbara vetskap så det måste du fråga dem om. Vänliga hälsningar, Antagningshandläggare Avdelningen för antagning och studentstöd Universtitets- och högskolerådet (UHR)".

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Thea,
    ja, det kan bli ett problem... då biologi-delen har du "missat" genom att inte ha läst och fått godkänt betyg även i Biologi1. Jag förstår att det absolut inte är ditt fel - då du följde ditt programs vanliga upplägg.

    Mitt förslag är att du börjar med att se om det i behörighetsklaven till Just den utbildning som du är intresserad av (just på det aktuella lärosäte) står ngt. om att "dispens för biologi kan ges"... och om du inte hittar ngt sådant, kontakta gärna Antagningsgruppen på just det lärosäte och fråga om de kan bevilja undantag och bedöma dig som behörig.
    Samtidigt kan du se på komvux i din kommun om du skulle kunna snabbt läsa Naturkunskap 1b (på heltid på distans kan kursen läsas på fem veckor) och du har ju de facto redan kunskaper till största delen av kursen; du saknar bara biologi-delen och det borde inte vara ngt problem för dig att på max fem veckor (kanske ännu snabbare) uppnå godkänt betyg i Nk1b. Uppskattningsvis saknar du en sjättedel av kursen... på ett ungefär.
    Men annars kan du läsa Nk1b på fem veckor och sikta på A-betyget; sista kompletteringsdag av högskoleansökan blir 18juni2020.
    Ju högre betyg du får i Nk1b, desto högre blir ditt meritvärde (jämförelsetal); pga nk1b krävs för särskild behörighet kommer det betyget räknas in i ditt jämförelsetal.
    Vänligen
    ANNA