Milla SYV på FrågaSYV

    Nej Erik!

    Enligt reglerna så är inte Preparand kopplad till något specifik gymnasieprogram. På Preparand läser man de grundskoleämnen som man behöver för att bli behörig till gymnasiets nationella program och sedan (nästa år) om man blir behörig - då söker man till ett nationellt program, t.ex till Estetiska programmet. Så ska det funka enligt de gällande reglerna. Läs på GymnasieGuiden om Preparand här>>

    Vilken gymnasieskola vill du läsa på? Om du svarar på den frågan (samt uppge också vilken stad du är skriven/folkbokförd) kan jag se om någon "speciallösning" finns just på den utbildningen eller för elever i din stad. Det är i så fall ngt Undantag, som inte ligger i linje med de vanliga reglerna.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare