Emma

    Hej! Jag har blivit antagen till undersköterske-programmet via Komvux, dock är det sjuksköterska jag vill bli och ansöka till i framtiden. Saknar dock Naturkunskap för att vara behörig som det är i dagsläget. Blir jag ändå behörig om jag slutför utbildningen till undersköterska, eller behöver jag ändå läsa in naturkunskap?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    det finns ett antal olika "ersättningsmöjligheter" för kursen Naturkunskap 2. Vissa av dem är generella, och några - funkar som ersättning till just sjuksköterskeprogrammet.
    Hänvisningar:
    antagning.se/Sarskild-behorighet1/Kurser-som-ger-sarskild-behorighet
    antagning.se/Sarskild-behorighet/Kurser-som-ger-sarskild-behorighet-i-naturkunskap

    Enligt informationen på en av Universitets-och högskolerådets sajter antagning.se kan man "slippa" skaffa betyget i Nk2 om man söker till just sjuksköterskeprogrammet och har godkända betyg i följande gymnasiala kurser:

    kurskombinationerna

    • Medicin 1 (MEDMED01/150) eller

    • Medicinsk grundkurs (OMV1209/100) eller

    • Medicinsk grundkurs B (MÄNK202/90)

      och

    • Vård och omsorgsarbete 1 + 2 (VÅRVÅR01/200 + VÅRVÅR02/150) eller

    • Vård och omsorgsarbete (OMV1215/200) eller

    • Omvårdnad B (OKU205/180).

    Alltså, för dig kommer det att gälla: om du får godkända betyg i kurserna Medicin 1 och Vård-&-omsorgsarbete 1 och 2, behöver du inte skaffa dig nk2-betyget. Se vilka kurser som ingår i undersköterskeutb.som du ska läsa.