Wilma
    Hej!

    Jag är en tjej på 16 år som nu ska välja gymnasium. Jag har bestämt mig att mitt val kommer att vara inom djur. Men så har jag en fråga om min framtid: Jag har tänkt att läsa Naturbruksprogrammet (djurvård) på Realgymnasiet under 3 år. Men så undrar jag om det räcker med en särskild högskolebehörighet eller om jag måste ha en naturvetenskaplig behörighet om jag skulle vilja bli veterinär. För saken är den att om det räcker med en särskild högskolebehörighet så läser jag en timme extra varje dag under mina 3 år men om jag måste ha den naturvetenskapliga högskolebehörigheten så kommer jag att missa specialveckorna under årskurs 3, alltså så missar jag chansen att åka utomlands.
    Jag har en poäng på 285 för tillfället.
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Wilma,
    om yrke Veterinär läs på http://www.framtid.se/profession/veterinar/
    och behörighet till högskoleutbildning Veterinär är Fysik2, Kemi2, Biologi2 samt Matematik4
    och dessutom så måste du läsa kurser för Grundläggande behörighet till högskolestudier
    dvs Svenska 2, 3 och Engelska 6.

    Det är extremt svårt att bli behörig till Veterinär på Naturbruksprogrammet. Man måste läsa väldigt mycket mer än på heltid och det kan vi inte rekommendera. Det är inte bra för din hälsa och inte kommer att ge dig plats på Veterinärutbildningen direkt efter gymnasiet. Detta pga antagningspoängen till Veterinär är så pass höga att det hjälper inte att ha alla A-betyg i alla ämnen utan man måste dessutom läsa kurser för Meritpoäng, dvs Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 eller Matematik 5 och specialisering.
    Ett alternativ är att bli behörig /utan Meritkursena/ och satsa i stället för högt resultat av Högskoleprovet. för det måste man träna på HP och göra om det flera ggr. Detta - träna och genomföra HP tar också tid och energi. På så sätt blir det studier i tre år på nästan 200 %. Det är inte något rimligt upplägg.
    Vi på Fragasyv.se känner ingen elev som kom in på Veterinär direkt efter Naturbruksprogrammet. Det finns några som blev behöriga men de kom inte in pga betygen eller resultatet av HP inte räckte till. De blev ändå tvungna att komplettera på komvux och söka till året därpå.
    Vi rekommenderar att läsa NB i normal takt, njuta av gymnasietiden, satsa på höga betyg + läsa kurser för Grundläggande behörighet samt Matte 2a och 3b - för att bli behörig till ett Naturvetenskapligt basår på högskola, där man läser sen Kemi, fysik, biologi och matte4.

    I fall du vill bli behörig att söka till Veterinär och ha en chans att verkligen även komma in - är det NA, inriktning naturvetenskap som gäller + kurser för meritpoäng och/eller göra högskoleprovet.

    Sammanfattning: det är upp till dig och dina vårdnadshavare (du är inte myndig än) att bestämma om du vill satsa på en omöjlig upplägg och riskera förstöra din hälsa och ändå inte komma in på Veterinär direkt efter gymnasiet. Vi rekommenderar inte det.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    ANNA SYV