S

    Jag har nyligen avslutat min utbildning på barn och fritidsprogrammet som lärling och är intresserad av att studera vidare till yrkeslärare inom detta ämne. Behöver jag läsa mig till lärarexamen först eller räcker det med endast gymnasieutbildning? Hur stort är behovet av yrkeslärare på barn och fritidsprogrammet, finns det mycket tillgångar till jobb?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sanna!
    För att bli behörig yrkeslärare måste du få ut legitimation och för det behöver du ta examen från yrkeslärarprogrammet. När det är lärarbrist kan även obehöriga lärare få undervisa (tyvärr). det borde inte finnas lärarbrist, menar jag! :(
    Jag tror du behöver jobba som barnskötare i några år innan du skulle kunna få jobb som obehörig lärare eller komma in på yrkeslärarprogrammet.
    Inför antagning till yrkeslärarprogrammet görs en bedömning om huruvida sökande har breda och omfattande kunskaper inom det yrke som de vill bli yrkeslärare inom. Var yrkeslärarprogrammen ges - kan du se på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=yrkeslärare - och du behöver även ha Grundläggande behörighet till högskolestudier, alltså gymnasieexamen + godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6.
     Min erfarenhet är att utan minst 2 års anställning som barnskötare kommer man ej bedömas ha de förkunskaperna som krävs för att kunna komma in på yrkeslärarprogrammet. Men kika gärna på utbildningarnas egna webbplatser och prata med studievägledare på yrkeslärarprogrammet.
    Ju mer erfarenhet inom yrket man har + all utbildning man har som är relevant inom den aktuella branschen är "av godo" vid bedömning om du kan bli antagen till yrkeslärarprogrammet.
    T.ex finns det yrkeshögskoleutbildningar till specialistbarnskötare (som brukar gå på halvtid under 2 år) - som du gärna får kika på:
    yhguiden.se/resultat?Education.text=specialistbarnskötare

    angående arbetsmarknaden för yrkeslärare på BF
    BF ges på många gymnasieskolor. Just nu (slutet av aug 2020) ser jag att det programmet ges på cirka 200 olika gymnasieskolor.
    Utbildningar till barnskötare finns också för vuxna - t.ex inom komvux, på folkhögskolorna och inom yrkeshögskola (inom yh är det till Specialistbarnskötare som man kan utbilda sig).
    Enligt de uppgifter vi har är det lätt att få jobb som yrkeslärare och förblir så även inom de närmsta åren.