Björn
    Hej, Jag kollar på utbildningar som jag vill starta med efter mitt studieupbehåll och skall läsa in Fysik 1&2 samt Kemi 1 under hösten nu. Det jag undrar över är att jag hittat en utbildning med behörighet A8 och den kräver fysik 2 och kemi 1 samt matematik 3c. Jag har läst matematik 3b behöver jag läsa in c kursen då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Björn!

    Du kan läsa Matte 4, som är "överliggande" kurs och på så sätt blir du behörig vad det gäller Matte 3c samt du kan få meritpoäng för Matte4.

    Om du inte redan har max i merit, som är 2.5 - får du med godkänt betyg i en "högre" mattekurs, meritpoäng. Läs om det här>>

    Om du skickar snabblänk till info om vilken behörighet just din utbildning kräver (för att A8 kan också ha undantag och avvikelser... - här handlar det om "akademisk frihet", dvs att varje högskola/universitet har rätt att bestämma mycket själva - lokalt) och om du skickar en sådan länk, kan jag se om det skulle gå bra med Matte 3b eller om du måste specifikt ha betyg i 3c.

    Om du ändå behöver läsa fler kurser, läs annars Matte 3c eller Matte 4 (om du kan). Då blir du garanterat behörig.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket för svar. Söker matte 4 på komvux till hösten då med :)
    • Milla : Lycka till! ;)