Helen
    Min son vill gärna arbeta med datorer i framtiden och han har funderat på att gå tekniskt program. Dock är han lite osäker om det är för svår matte. Om han vill plugga vidare inom data/IT på högskola, kan eknomisk med ekonomisk inriktning ge behörighet? Ser att man läser matte 3b där vilket ser ut att fungera på många högskolelinjer (förutom KTH). Det står ofta "matte 3b/3c". Betyder det att båda ger behörighet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Helen,
    ja, du har rätt - om det står att behörighet är Matematik 3b/3c - då är vilken som av de kurserna som ger behörighet.
    Innehåll i mattekurserna kan man se på www.matteboken.se. Där kan man också bedriva självstudier och även få hjälp i en av Räknestugorna som www.mattecentrum.se driver. Det är gratis.
    Matematik 3b ingår som en obligatorisk kurs i inriktning Ekonomi på EK.
    Om man går inriktning Juridik, kan man - om man vill, läsa Matematik 3b och även Matematik 4 - som programfördjupande kurser.

    Jag vill också passa på och ge tips om Yrkeshögskoleutbildningar som alla finns presenterade på www.yhguiden.se. Eftersom det är parallell antagning till högskola & yrkeshögskola, kan man söka samtidigt och oberoende av varandra.

    Om du återkommer med uppgift ang. var i landet ni bor, kan jag skicka tips på gymnasieskolor som erbjuder EK programmet. EK finns även som Riksrekryterande utbildning på t.ex. Tumba i Stockholm http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/tumba-gymnasium och distansutbildning på Korr online http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium.

    Återkom om du har fler frågor.
    Mvh
    Anna SYV