Hej Jelena!

    Behörighet till "alla universitets- eller högskoleutbildningar" kan man inte få på något gymnasieprogram. Detta pga Särskild behörighet är väldigt olika, beroende exakt på Vilken utbilnding på högskolenivå man vill söka till.

    Vilka kurser man läser på Naturvetenskapsprogrammet kan man se i Programplanen för NA här >>

    Man läser mer matte på NA än på t.ex Samhällsvetenskapsprogrammet men man läser mindre språk.

    På alla program läser man 2500 gymnasiala poäng och om man läser mer av "någonting" då läser man mindre av någonting annat.

    Det finns ett antal högskoleutbildningar som man blir behörig till i fall man får Examensbevis från Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap. Men de "rätta tilläggskurserna" blir den listan ännu längre.

    Å andra sidan, är det viktigt att tänka på att "bara godkända betyg" räcker visserligen för att bli behörig men att faktiskt komma in på vissa högskoleutbildningar kan bli ganska så svårt. Detta pga många söker till de utbildningar med höga betyg. De utbildningar som "kräver höga betyg" och med "höga betyg" menar jag i detta fallet i princip A-betyg i alla gymnasiala kurser /men ofta räcker inte ens det, utan man måste även ha några Meritpoäng/ är utbildningar som leder till att man kan jobba som Läkare, Tandläkare, Veterinär, Planeringsarkitekt, Psykolog, Jurist och några ingenjörs-yrken som t.ex Civilingenjör inom Industriell ekonomi (bara för att ta ett exempel).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp och ber dig återkomma om du har fler frågor eller om du önskar ett ännu mer utförligt svar!

    ANNA