SYV

    Läser på en skolas hemsida: "Kan jag få fullständig naturvetenskaplig behörighet till eftergymnasiala studier om jag väljer NA-naturvetenskap och -samhälle? Nej det kan du inte. ". Men om man tittar på behörighetsvisaren finns det inga utbildningar under fliken "inte direkt", så av alla utbildningar på behörighetsvisaren är det INGEN där man uppmanas att komplettera efter gymnasiet. Hur ligger det egentligen till? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lovisa!
    Titta gärna på den generella programplanen för NA - Gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA.pdf
    Alla kurser inom En av Inriktningarna är Obligatoriska men de kurser som är inriktningskurser på en av inriktningarna kan läsas som valbara kurser (inom programfördjupning eller inom individuellt val) - på den andra inriktningen.
    *************
    Frågor om behörighetsvisaren bör med fördel ställas till de som skapade den visaren. Personligen tycker jag att det är ganska svårt att förstå sig på den. :)
    *************
    Det som gäller vid ansökan till svenska högskole-universitetsutbildningar /vad gäller behörighet/ - är att www.antagning.se som administrerar antagningen bryr sig inte om vilket program eller inriktning man läst på gymnasiet, utan man ska ha grundläggande behörighet + särskild behörighet.
    Med "Naturvetenskaplig behörighet" brukar man oftast mena att man har grundläggande behörighet + godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4 (alltså är man behörig till läkar-, veterinär- och tandläkarprogrammet). Det är helt OK att på gymnasiet läsa NA/inriktning samhälle men då måste man ändå få godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4 (och det kan inte Garanteras på inriktningen "samhälle" men kan gå om gymnasieskolan ger möjlighet att läsa de kurserna som valbara kurser). Vill man garanterat få läsa fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4 behöver man på gymnasiet välja NA/inriktning naturvetenskap.

    Liselotte