Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,
    som reglerna ser ut idag, så ger högskoleprovet inte någon "behörighet". Högskoleprovets resultat placerar i HP-urvalet, men då måste man först bedömas som behörig både vad gäller grundläggande och särskild behörighet. Sedan prövas man även i HP-urvalet om man har ett giltigt resultat från högskoleprovet. De som uppnår grundläggande behörighet endast på Reell kompetens (en annan väg) prövas endast i HP-urvalet. De som inte har grundläggande behörighet får svar OBEHÖRIG från Antagning.se och prövas inte alls till högskolestudier i Sverige.

    Det nya kunskapsprovet - det finns planer på att året 2025 inför ett Nytt Kunskapsprov som kan ersätta kravet på grundläggande behörighet