Hanna

    Hej! Jag undrar om man måste läsa både djurvård inom djurens hälso och sjukvård 1 och 2 för att få ta D9, eller om det räcker att läsa 1. Jag vill gärna ha D9 men kommer bara kunna läsa 1. Jag är medveten om att det är skolan som avgör om man får ta D9- kursen eller inte, men undrar bara om det ens är praktiskt möjligt om man inte läser kurs 2. Eller beror det på skola?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Var god läs svaren på https://www.fragasyv.se/fragor/foer-elevs-raekning-soeker-efter-naturbruksgymnasier-med-d9-kursen

    Som jag förstår det, då är det upp till skolan att över huvud taget erbjuda eller inte erbjuda D9, och om det erbjuds, välja vilka elever som ska få den möjligheten och fastställa villkor eleven måste uppfylla för att få läsa D9. Pga det är dyrt för skolan och antal platser begränsas, kan skolan sätta upp olika kriterier- t.ex mycket god närvaro och höga betyg i alla eller i vissa kurser.

    Om just din gymnasieskola erbjuder D9 inom kursen djurens hälso och sjukvård 2, då är det som gäller på just din skola.

    • : Egentligen var det inte riktigt det jag ville ha svar på. Är medveten om detta, men undrar bara om det ens är möjligt att läsa D9 om man enbart läser djurvård inom djurens hälso och sjukvård 1. Skolan erbjuder d9, men jag vet inte om den gör det för just min inriktning.
    • Julia : Vi har tidigare fått svar att vissa gymnasieskolor erbjuder D9 inom kursen Djurens hälso- och sjukvård 1, alltså drar vi slutsatsen att det i princip är möjligt, men hur din skola gör - måste du fråga på din skola. Olika gymnasieskolor gör olika. Och möjlighet att läsa D9 kan också, tyvärr, försvinna, om en skola "förlorar" tillgång till veterinär, vilket kan hända... så, finns inga garantier på den fronten, tyvärr.
    • : Tack för svar, då vet jag. Ska fråga skolan om just det i framtiden, undrande bara om behörigheten så att säga.
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer