Farid

    Hej! Har fastnat vid it projektledare då jag anser att detta låter ganska intressant och skulle vilja veta mer utav hur det ser ut med deras behörighet och hur långa utbildningarna är? Annars vilka fler områden finns det som projektledare och vad för behörighet kan dom kräva, om man saknar ett ämne som dom kräver, kan man fortfarande ha någon chans att komma in? Vart kan man ansöka för dom skolor som erbjuder denna utbildning och kan man hitta dom på samma sida? Har gått teknikprogrammet i gymnasiet så det är något bra att veta.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Farid,
    Projektledare är i Sverige ett av de icke-reglerade yrken. Det betyder att man kan få jobb (fastanställning eller tillfälliga uppdrag) med i princip vilken utbildning som helst. Det är de som anställer som gör bedömning om kvalifikationer som du har passar till det jobbet som de anställer för att utföra.
    De rekommenderade utbildningar kan finnas inom olika skolformer, bland annat inom yrkeshögskola. Utbud av yrkeshögskoleutbildningar ser du på webbplatsen www.yhguiden.se

    Behörighet
    Till den typen av yrkeshögskoleutbildningar, som du frågar om, brukar godkänt betyg i matematik 2 krävas. Vilka övriga kurser som krävs, beror på det område inom vilken man ska höja sin kompetens.
    Du frågar bl.a om vilka olika typer av projektledare som finns och det kan finnas väldigt många olika områden inom vilka man kan bli projektledare, men jag kan ge några exempel: Agil projektledare; Projektledare inom bygg (t.ex inom Måleri), el- eller anläggning, Projektledare inom installationsbranschen, inom VVS- (t.ex specifikt inom Relining). Och IT-projektledare känner du redan till (du skriver om det i din fråga).
    Här nedan klistrar jag in några länkar till utbildningar som förhoppningsvis blir av intresse för dig:
    utbildning/it-hogskolan/it-projektledare
    utbildning/arena-yrkeshogskola/projektledare-relining
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/projektledare-inom-maleri
    utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/projektledare-inom-installation
    utbildning/insu-installationsbranschens-utbildnings-och-utvecklingscenter/projektledare-el-och-installationsteknik
    utbildning/ihm-business-school/agil-projektledare

    Liselotte