Frida
    Hej! Jag tog examen 2014 från IB i Uppsala. Jag har googlat mig galen hela dagen för att försöka hitta vilka kurser vi läste i år 1 inom fysik, kemi och biologi. Jag behöver naturkunskap 2 (eller kemi 1+biologi 1+fysik 1a) för utbildningen jag vill söka till men läste bara biologi SL vilket inte motsvarar naturkunskap 2 om jag inte också läste kemi eller fysik. Om jag nu måste läsa upp naturkunskap 2 på komvux eller liknande måste jag väl ändå kunna hitta om det jag läste PDP är likvärdigt naturkunskap 1 eller har jag läst kemi, fysik och biologi utan att få någon slags behörighet alls?? Tacksam för svar. Vänligen hänvisa mig inte till studera.nu eller antagning.se har lusläst allt.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, vad du läste på IB i Uppsala kan bäst den skolan svara på. IB-Utbildningar är inte identiska i sina innehåll, även om de genomförs i samma land och under samma tidsperiod.

    Om du nu behöver godkänt betyg i naturkunskap 2, och anser att du har kunskaper som krävs för att få godkänt betyg i kursen, kan du direkt anmäla dig till prövning i nk2. För anmälan till prövning behöver du inte uppvisa några betyg.

    Vill du läsa på komvux, så kan du kanske läsa nk1b och sedan nk2 på sammanlagt 10 veckor.

    Du kan testa ansöka läsa nk2 på komvux och ladda upp dina betyg från gymnasiet så kommer komvux ta ställning till om du kan antas till nk2 kursen direkt - du borde antingen antas till nk2 och kan då på heltid läsa den på fem veckor eller få svar att du redan har den behörighet som nk2 ger alt att du först måste läsa nk1b-kurs och sedan nk2.
    Beskrivning av nk-kurser finns på Skolverkets hemsida (längst ner på sidan skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/nk finns beskrivning av samtliga kurser som ingår i ämnet Naturkunskap inom den svenska gymnasieskolan), om du vill skaffa dig överblick och göra bedömningen ang huruvida du kan innehåll i kursen nk2.

    Du ber att inte hänvisa till bl.a Antagning.se men nu gör jag det i alla fall! :)
    Du har IB-diplom/examen 2014 och då gäller enl. info på Antagning.se att du har särskild behörighet vad gäller naturkunskap 2 genom "motsvarande IB-studier": Environmental Systems, SL eller två av ämnena Chemistry, Physics och Biology, SL/HL. Hänvisning: antagning.se/sv/dina-betyg/international-baccalaureate/ib-examen-2014-och-framat/sarskild-behorighet

    • : Tack för svar! Sjukt att vi läste kemi, fysik och biologi utan att få någon slags behörighet inom naturkunskap alls. Som det ser ut så får jag ansöka till naturkunskap 2 på komvux och plugga upp det då det känns som ett bättre alternativ än prövning då det verkar ta ungefär lika lång tid. Det var trots allt 7 år sedan jag tog examen så kan vara bra med en liten uppfräschning. Ska iallafall ta kontakt med skolan och se om kurserna vi läste motsvarar kemi 1, biologi 1 och fysik 1a då det inte är specifierat någonstans på hemsidan eller under betyg. Tack för hjälpen!
    • Mikael : Om du uppnådde "godkända resultat" i kurser som motsvarar fysik1a, kemi1 och biologi1 då har du formellt sett behörighet vad gäller naturkunskap 2 och det är i så fall mycket möjligt att komvux inte kommer ge dig plats på kursen nk2 (även om det är 7 år sedan du läste på gymnasial nivå). Satta betyg gäller tillsvidare och komvux ger oftast inte plats på kurserna för omläsning eller repetition, tyvärr.
    • : Grejen är att jag inte har betyg i något naturämne förutom biologi 2. Men jag har precis mailat skolan och frågat vad kurserna vi läste i natur har för motsvarighet till svenska kurser. Det står inte någonstans på deras hemsida, ibo.org eller i mitt studiebevis
    • Mikael : Bra, då hoppas vi att det löser sig! Lycka till!
    Läs alla kommentarer