Camilla
    Jag skulle vilja söka in till antingen agronomprogammet- husdjur eller Etologi och djurskyddsprogrammet. Men jag saknar bl.a. matte 4, så jag tänkte läsa in ett tekniskt basår. Ska man dock ha läst matte 3b eller 3c innan? Verkar vara olika och är det npgon skillnad att läsa in det via universitet eller komvux?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Camilla,
    det finns skillnader mellan att läsa på högskola och på komvux, även om du vill läsa gymnasiekurser (samma kurser).
    Naturvetenskapligt och/eller Tekniskt basår erbjuds på högskolenivå. Det innebär att man behöver bl a ha Grundläggande behörighet till högskolestudier /fullständig gymnasiekompetens/; att du - i fall du ansöker om Studiemedel, får det av "högskoleveckorna" (tar av de 6 åren som är max för högskolestudier) - och att du inte får betyg som räknas in i ditt Jämförelsetal eller Meritvärde.

    Om du läser samma kurser på komvux, t.ex. Matematik 4 - då kommer betyg räknas in i ditt jämförelsetal och i fall du söker sedan en utbildning där du inte behöver matematik 4 för behörighet, kommer du att få Meritpoäng för den kursen + att den räknas även in i ditt Jämförelsetal (vilket i vissa fall kan höja det och i vissa - sänka). Studiemedel för komvux studier tar inte från "högskolepotten" utan från gymnasiepotten, fast det är samma summa.

    En bra idé kan vara att söka till komvux & till Tekniskt basår samtidigt och se var du kommer in. I fall du kommer in på båda ställen - kan du välja sen.

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare