Anonym
    Hej! Först och främst vad är skillnaden på specialpedagog och socialpedagog?
    Ifall jag vill bli specialpedagog måste jag vara utbildad lärare?
    Måste jag i så fall ha jobbat som det i flera år eller räcker det med att så fort jag blivit utbildat till förskollelärare kan jag söka in till specialpedagog?
    Finns det andra liknande program man kan söka in till nu till hösten?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Ellinore,

    om många yrken, bl a om yrken specialpedagog >> & socialpedagog >> kan man få info om på www.framtid.se

    Specialpedagog är påbyggnadsutbildning för lärare. Man måste få lärarexamen först. Det finns olika inriktningar för specialpedagoger - mot särskola, och mot olika undervisningsämnen inom grund- och gymnasieskola. Det är också viss skillnad mellan specialpedagog>> och speciallärare>>. Det är konkurrens för att komma in på specialpedagogiska programmet /det finns inga garantier på att komma in/.

    Om man får förskollärarexamen kan man vidareutbilda sig till specialförskolelärare.

    Ang. om arbetslivserfarenhet ska krävas för att kunna komma in på påbyggnadsutbildningar för lärare, går det inte med säkerhet svara på idag... - det dröjer ju ännu några år innan du ska söka påbyggnadsutbildningar efter förskollärarutbildningen... och hur behörighetskraven förändras på några års sikt, vet vi idag inte. En ny skolreform kan också hinna genomföras... och lärarutbildningar kan förändras ganska mycket.

    Jag förstår att du vill planera, men ibland går det inte att planera på några års sikt.

    Ang. Socialpedagog - så finns det inte några strikta regler vem som får kalla sig för "socialpedagog". Det är inte ett legitimationsyrke. En person med lång erfarenhet och utan någon speciell utbildning kan också ha anställning som "socialpedagog" ... förr i tiden kunde man få anställning utan någon speciell utbildning, kanske t o m direkt efter grundskola.

    Det är arbetsgivaren som bestämmer: väljer helt enkelt från de som söker tjänster. Med mer utbildning och mer arbetslivserfarenhet - så får man jobbet.

    Även utbildade fritidsledare, fritidspedagoger och beteendevetare kan få anställning som socialpedagoger.

    • : Okej för söker man på specialpedagog står det stt man kan ha förskolelärare examen,?
    • Daniel : Då blir man specialpedagog för förskola. Hör med studievägledare på den utbildningen dit du vill söka.