A.K

    Hej, jag tar studenten snart och fick betyget F i Fysik 1 förra året, men vill satsa på HP för att komma in på tandläkarprogrammet. Jag undrar om jag är behörig med godkänt i fysik 2 och icke godkänd i fysik 1, eller om jag behöver söka till komvux för att läsa om kursen och få godkänt?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Antagning.se vill se godkänt betyg i just Fysik 2 men KOMVUX kommer troligen inte ta in dig på den kursen utan att du först uppnår godkänt betyg i fysik 1a; detta för att komvux gör bedömning att utan tillräcklig bra förkunskapsgrund har man små chanser att uppnå godkänt betyg.

    • A.K : Hej Mikael, min fråga är om fysik 1 KRÄVS för tandläkarprogrammet eller om jag är behörig med godkänt betyg i fysik 2, som jag är i det här fallet. Jag vill inte läsa fysik 1 på komvux OM jag redan är behörig med godkänt betyg i fysik 2.
    • Julia : Om du skaffar dig grundläggande behörighet och godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matmatik 4 blir du behörig till tandläkarprogrammet på de svenska lärosätena. Alltså bryr sig inte antagning.se om du har betyg (godkänt eller icke-godkänt) i fysik1a.
    • A.K : Tack Julia! Skönt att jag slipper avsätta tid för fy1...
    • Julia : Dock är det svårt att få godkänt betyg i fysik 2 om man inte har tillräckliga kunskaper för att få gokänt i fysik 1a, eftersom fysik 2 bygger på fysik 1a. :(
    • A.K : Ja det kan jag förstå, men jag fick godkänt i fy2 nu i trean på gymnasiet, därför jag hade frågor angående mitt F i fy1 isåfall den skulle utgöra något hinder för mig
    • Julia :

      Till tandläkarprogrammet (vad gäller fysik) är man behörig om man har godkänt betyg i fysik2, oavsett om man har eller inte har något betyg i fysik1a. Men F-betygen i examensbeviset drar ner ditt jämförelsetal/meritvärde ganska mycket. Skulle du fått E i stället för F i fysik1a, får du + 0.6 (av totalt 22.5 möjliga) till ditt meritvärde. Att bli Behörig till en viss utbildning är nödvändigt (vad gäller högskola-universitet i Sverige där undantag ej kan göras utan man måste bli behörig), men det är bara första steget; sedan gäller det också att konkurrera om utbildningsplats vilket man kan göra med meritvärde (i betygsgrupperna) eller/och med resultatet från högskoleprovet (i HP-urvalet).

    • A.K : Den delen har jag bra koll på Julia :)
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer