Hej Mimmo,
    i vissa kommuner har beslut fattats att på förskolorna anställa - i alla fall tillsvidare (alltså på heltid med månadslön) - endast personer som har Förskollärarlegitimation. Och den legitimationen kan man få pga förskollärarexamen. Och förskollärarexamen får man om man med godkända resultat genomgår utbildning på Förskollärarprogrammet.

    Som "obehörig förskollärare" eller som barnskötare kan vem som helst anställas om det är ont om personal. Men då handlar det oftast om vikariat, behovsanställning och andra former att tillfälliga anställningar.
     - om man vill ha "säkrare" framtid vad gäller anställning så skulle jag kanske tänka på följande:
    Förskoleklass och grundskola är i Sverige Obligatoriska, alltså alla barn måste delta, men förskolorna är inte det (och då är det så att inte alla barn går på en förskola utan tillsyn kan ordnas på annat sätt - t.ex inom familjen); på så sätt borde det finnas större behov av lärare F-3.

    ang. att tillsvidare anställa en "obehörig förskollärare"
    Det beror på hur stor brist det är på förskollärare + vilka beslut som fattades av ledningen i just den kommunen.

    Om man har i många år arbetat med "fel legitimation" t.ex med grundskolelärarleg. som Förskollärare kan jag tänka mig att Skolverkets avdelning för legitimationer skulle kunna utöka legitimationen så att man blir även "behörig förskollärare". Dock är det inget vi här på FRåGA SYV kan lova, men vi känner till den "allmänna undantagen". Hur det blir i framtiden med utökningar av lärarlegitimationer, är det bäst att få svar direkt från avdeldning för legitimationer på Skolverket.

    Ännu en väg att gå: som barnskötare, kanske vill du titta på de nya yrkeshögskoleutbildningar till Specialistbarnskötare?
    Kika gärna på några yh-utbildningar:
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/specialistutbildad-barnskotare-språkutveckling
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/specialistutbildad-barnskotare-med-inriktning-larmiljöer
    campus-nykoping/specialistbarnskotare-cny-nykoping

    Vänligen

    ANNA

    • : Hej Anna!
    • : Stort tack för ditt snabba, informativa och omfattande svar! :)
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!