Gustav
    Hej! Jag är inne på att plugga zoologi efter gymasiet och jag kollade in behörigheten till det programmet och det stod följande: Grundläggande behörighet samt Biologi 1, Fysik 1a, Kemi 1, Matematik 3b/3c eller Biologi A. Då blev jag lite fundersam gällande matte 3 delen. Vad menar dom med Matematik3b/3c eller Biologi A? Hade gärna läst Biologi A istället för matte men jag förstår inte riktigt vad dom menar med det. Mvh Gustav
    • :

      Hej Gustav!

      Nu vet jag inte exakt vad det är för program du menar, men följande gäller: Biologi A är en kurs som inte finns längre, och har ersatts med Biologi 1. Behörighetskrav matematik 3b/3c innebär att någon av mattekurserna i spår 3 räcker för behörighet. Att det står "eller" betyder inte att du kan ersätta matematik med en ytterligare biologikurs.

      MVH, Brendan (ej syv)

    • Anna : Tack, Brendan, för din kommentar, som innehåller bra svar på frågan!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det stämmer att Behörighetskrav matematik 3b/3c innebär att någon av mattekurserna i spår 3 räcker för behörighet, alltså matematik 3b eller 3c (godkänt betyg).

    "Eller" står mellan listan på de nya kurser och de gamla kurser som inte längre finns... men avgångselever från gymnasiet fick så sent som året 2013 (alltså för bara 7 år sedan) betygen i de gamla kurserna, t.ex Biologi A, Matematik C, Fysik B och så vidare och betygsskala för dem var IG-MVG (icke-godkänt till mycket-väl-godkänt). Och fram till juni 2016 kunde man fortfarande göra prövningar i de gamla kurserna och få betygen i dem. Därför kommer det ännu i många år framöver finnas sökande till högskola/universitet som och till andra eftergymnasiala utbildningar, t.ex inom yrkeshögskola, som har de "gamla betygen" som ändå gäller tillsvidare.

    Behörighetskraven är skrivna "för alla" alltså även de som har betygen helt eller delvis i det "gamla systemet" där bl a Biologi A och Matte C fanns.

    Matematik 3b&3c
    b-spår är med inriktat på ekonomi
    och c-spår är mer inriktat på naturvetenskap.

    Dock är betygen i matte 3b och 3c "jämställda" alltså är det "nästan samma kurs" och det är sällan som just 3c skulle krävas (dock finns det utbildningar som specifikt kräver just matte 3c). De flesta tycker att det är lite lättare att få högre betyg i b-spåret än i c-spåret. Och ännu lättar att få högre betyg i a-spåret men a-spår inkluderar endast matte 1a och 2a och inga fler kurser, så på nivå 3 går ej att läsa i a-spåret.
    Med tankt på vilken utbildning du vill in på - så skulle jag kanske rekommendera matte 3c i första hand. Formellt dyger det dock även med matte 3b.