Ellinore

    Hej! Jag studerar på komvux för att få behörighet till grundlärarprogrammet med inriktning f-3. Jag har i nuläget 1850 gymnasiepoäng, och snart har jag läst in de ämnen som krävs för särskild behörighet. Jag vill söka in till lärarutbildningen till våren 2022 men kommer inte att hinna få en fullständig gymnasieexamen innan ansökningsperioden är slut. Min fråga är, kan jag ansöka ändå i höst till vårterminen om jag har de ämnen som krävs för särskild behörighet och ett högskoleprovsresultat? (Har även 15 års heltidsarbete bakom mig, om det gör någon skillnad för eventuell reell kompetens?) Tack på förhand! Mvh Ellinore

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellinore,
    läs informationen på antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg - det krävs minst 3 årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid + godkända betyg i ett antal gymnasiala kurser (bl.a kurser som krävs för särskild behörighet). Konkurrera om plats kommer du i så fall med högskoleprovsresultatet.

    Angående inte hinna få ut "gymnasiekompetens" så kanske kan du prata med SYV-en på komvux om möjlighet för dig att få ut ett Slutbetyg (det är förlängt nu, från deadline 1 juli 2021 i fyra år framåt till 1 juli 2025 pga Covid-19); kraven för att få ut ett Slutbetyg är lägre, färre poäng krävs (50p.mindre) och mer fritt vilka kurser som får ingå. Om du gör prövningar i ett par kurser och tar in även prövningsbetygen in i ditt slutbetyg eller i examensbeviset så kanske du kan hinna... och prövas i så fall även i betygsgruppen, inte endast i HP-urvalet. I varje urvalsgrupp får man en ny chans. Bra därför att prövas i fler urvalsgrupper.