Sabina
    Hej ! Jag har en fråga angående behörighet för att bli högstadielärare. Är det någon speciell behörighet eller kurser jag bör ha läst ?

    Hälsningar
    Sabina K
    • : Hej! Vänta tills du fått svar från SYV. De har oftast något att tillägga och rättar om något är fel. Det beror på vilket ämnen du vill söka för att kunna undervisa i. Sök efter de ämnen du kan tänka dig att undervisa i, och kolla behörigheten för respektive utbildning. MVH,

    1 Svar

    Hej Sabina!

    Du behöver ha grundläggande behörighet ifrån gymnasiet samt i vissa fall en särskild behörighet beroende på vilka ämnen som du vill undervisa i.

    T.ex - ämneslärarprogrammet för 7-9, biologi, fysik, matematik , 300 hp
    kräver att du läst följande kurser:
    Engelska B, Samhällskunskap A, Biologi B, Kemi B, Fysik B och Matematik D eller Engelska 6, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2, Biologi 2, Kemi 2, Fysik 2 och Matematik 4 (Områdesbehörighet 6c eller A6c).

    Du kan hitta den särskilda behörigheten på respetiva utbildning och skola.

    Här kan du läsa mer om olika lärarexamina:
    https://www.lararforbundet.se/artiklar/sa-blir-du-larare

    Lycka till!

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV