Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Markus,

    de ämnena som du nämner i din fråga (som du vill få behörighet i) hör till de så kallade "vissa ämnen". Kika gärna på framtid.se/yrke/larare-i-vissa-amnen och det som står om behörighet att undervisa i de ämnena är: Du kan ansöka om att bli bedömd som behörig lärare i dessa ämnen om du uppfyller kraven enligt Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2011:159).

    Ämnet digitalt skapande
    En lärares kompetens är relevant för ämnet digitalt skapande om hen
    1.har behörighet i något av ämnena mediekommunikation i gymnasieskolan eller medieproduktion i gymnasieskolan, eller
    2. på annat sätt visar likvärdiga kunskaper och kompetenser.

    Ämnet medieproduktion
    En lärares kompetens är relevant för ämnet medieproduktion om hen
    1.har behörighet i något av ämnena film-och tv-produktion i gymnasieskolan, grafisk kommunikation i gymnasieskolan, ljudproduktion i gymnasieskolan, mediekommunikation i gymnasieskolan eller visuell kommunikation i gymnasieskolan, eller
    2. på annat sätt visar likvärdiga kunskaper och kompetenser.

    Ämnet film-& tv-produktion
    En lärares kompetens är relevant för ämnet film-och tv-produktion om hen
    1.har behörighet i något av ämnena bild i gymnasieskolan, mediekommunikation i gymnasieskolan eller medieproduktion i gymnasieskolan och med godkänt resultat har genomgått en utbildning om 15 högskolepoäng inom film eller rörlig bild, eller
    2. på annat sätt visar likvärdiga kunskaper och kompetenser.

    Det är Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer som ansvarar för lärarleg. inkl beslut om deras utökning. det finns fall då lärare fick utökning av legitimationen endast på grund av de som obehöriga lärare har i flera år undervisat i "fel" ämnen, men det är så klart större chans att få ett positivt beslut om utökningen om man uppfyller de formella kraven - t.ex som det står i info, ovan, har minst 15 godkända högskolepoäng inom film eller rörlig bild.
    OBS! FRåGA SYV kan inte påverka skolverkets beslut om lärarlegitimationer. Vi är inte heller experter på just lärarlegitimationer eller kring lärare i "vissa ämnen". Det är därför bättre att kontrollera med skolverket och/eller med studievägledare på lärarutbildningar. Men jag tycker att du i vilket fall inte förlorar ngt. om du ansöker om att få läsa kurser inom film eller rörlig bild på högskolenivå.

    Vilka kurser finns det att söka som startar på de svenska lärosätena VT21?
    I listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=film finns kurser "film" som inte kräver tidigare studie i film men jag vet inte om t.ex kurs filmmusik som bl.a finns i listan, skulle godkännas av skolverket som en kurs inom "film eller rörlig bild".
    Om man söker på "rörlig bild" får man fram följande kurser med start VT21 som inte kräver tidigare studier inom ämnet: studera.nu/jamfor-utbildning/?q=rörlig-bild men jag kan inte lova att en viss kurs skulle ge rätt behörighet, utan du får göra egen bedömning, fråga studievägledare på högskolenivå eller skolverket om du vill vara säker på att läsa "rätt kurs". När jag begränsade söket på "distans utan träffar", fick jag fram en kortare lista: studera.nu/jamfor-utbildning/?q=rörlig-bild-distans, där varje kurs är á 7.5 hp, och jag vet inte om det vore OK att läsa 2 sådana små kurser, som sammanlagt skulle ge 15 hp eller om de 15hp måste vara i samma kurs.

    När jag begränsar söket på film-VT21-kurser-inga tidigare högskolestudier-distans utan träffar, får jag fram en mycket kort lista: studera.nu/jamfor-utbildning/?q=film&distans men det är fortfarande så att jag eller ngn av mina kollegor här på FRåGA SYV kan inte lova att vilken som helst av kurserna i listorna i detta svaret skulle godkännas av skolverket som grund för att utöka din lärarlegitimation.