Hej Anette, det är kanske bäst att fråga och få svar direkt från Antagning.se - för att det är deras bedömning om vem som är behörig till svenska högskoleutbildningar som gäller, men jag tänker så här:
    om eleven fick Amerikanskt high School diplom då har eleven Utländs gymnasieutbildning och då måste reglerna gälla som för "vilken annan utländsk gymnasieutbildning som helst" - om man tänker logiskt så borde det vara så.
    Och då finner man reglerna på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/
    och vad gäller just svenska för personer med utländsk gymnasieutbildning - så står reglerna /vad som påvisar behörighet/ - på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Det-har-behover-du-ha/Behorighet-i-svenska/

    men om utbildning eleven vill läsa ges helt på engelska, då kanske hen ej behöver påvisa behörighet i svenska... men om utbildning ges på svenska, då är det absolut nödvändigt.
    Så, mitt råd är att antingen försöka hålla sig till det som står på länkarna ovan - eller kontakta Antagning.se och fråga vad som gäller i just det specifika fallet.
    Hälsa eleven Lycka till från oss på Fråga syv!

    Mvh
    ANNA