Hanna

    Hej! Jag har länge tänk att jag vill bli lärare & har vart inställd mest på svenskalärare. Jag vill undervisa på högstadiet & syv på min skola har berättat att jag är behörig att bli det även om jag inte läst matte 2b. Nu har jag tänkt om lite & funderar istället på idrottslärare, då undrar jag om jag är behörig utan matte 2b även för utbildning till isrottslärare? På vissa står nämligen "matte b" som behörighet men jag tycker det är lite tvetydligt då jag läst matte 1b men valt bort 2b och har svårt för matte och inte planerat att läsa till det. Tror det heter grundlärare/ämneslärare & det är alltså idrott jag vill undervisa i, för högstadieelever. Tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    "högstadielärare" som också kan kallas för Lärare 7-9 eller för "senarelärare", är oftast behöriga i 3 ämnen. Med endast idrott som undervisningsämne blir det nästan omöjligt att få en heltidstjänst. Särskild behörighet inför olika lärarprogram är olika, och även om det är "samma sort lärare" man ska bli, kan lite olika kurser krävas på olika lärosäten (på olika lärarhögskolor).
    Det bästa vore om du hittade just den utbildning som du vill söka till: rätt program på "rätt lärarhögskola" och ser vad särskild behörighet är till just den utbildningen.
    Att läsa matte 2 är inte fel, om du skulle kunnat få Godkänt betyg i den kursen, för att i fall matte 2 inte krävs, då får du + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i den kursen.
    Exakta uppgifter om vilka högskoleutbildningar som startar i Sverige från hösten 2021 får vi 16 mars 2021 då anmälningsperiod börjar. Och det är först då som även särskild behörighet kommer att synas ... många program har samma upplägg och samma behörighet krävs år efter år... men sedan kan förändringarna ske (plötsligt). De som borde veta lite på förhand är studievägledare på de institutionerna där utbildningarna ges, du kan därför vända dig till dem.