Hej Ida,
    med "basår" menar du kurspaket på komvux eller studier på högskolenivå?
    Om du har godkänt betyg från komvux (E eller högre), så gäller det betyget vid ansökan till svenska högskoleutb.på olika lärosäten.

    Om du har godkänt betyg som du fick inom basåret på högskolenivå, så kan det vara olika: det är upp till varje lärosäte att svara om de accepterar betyget du fick på basåret eller inte. "Saken" här är att innehåll i "matematik 3c"-kursen på basåret på högskolenivå kan vara olika på basåren på olika lärosäten. innehållet är "liknande matte 3-kursen" som elever läser på gymnasiet eller på komvux, men behöver inte vara identisk.
    Tanken med basåren på högskolenivå är att förbereda*** till utbildningar på samma lärosäte där man läser förutbildningen:basåret. Och andra lärosäten behöver inte rakt av acceptera det betyget, utan kanske vill att deras antagningsgrupp tittar på innehåll i just den kursen som du läste för att sedan ge svar om de kommer bedöma dig som behörig.

    Förslag: sök de högskoleutbildningar du vill komma in på och vi får hoppas att du blir bedömd som behörig eller se om du hittar var du kan göra prövning i matematik 3 (3b eller 3c). Sök till komvux - läsa matematik 3b eller 3c. På heltid kan man läsa hela kursen på fem veckor.

    *** - därför kallas basåren på högskolenivå för "för-utbildningar".