Hej Tony!
    Engelska A är en gammal kurs, som har en motsvarande (nuvarande) kurs som heter Engelska 5. Nästa, högre/överliggande kurs är Engelska 6. Om du vet att engA räckte inte vad gäller engelska, då är det Eng6 som du nu bör läsa och få godkänt betyg i.
    Sedan ganska många år ingår Engelska 5 och 6 inom grundläggande behörighet och krävs därför till alla svenska högskole- och universitetsutbildningar. Men om man har grundläggande behörighet på gamla gymnasiala betyg, så kan det hända att man ej behöver mer än godkänt betyg i Engelska A. Här spelar det stor roll om man har Slutbetyg eller Avgångsbetyg och från från vilket år och om det dokumentet är utfärdat på gymnasiet eller på komvux. Reglerna har ändrats flera ggr på ganska kort tid.
    Med det sagt, så är det alltid bra att kunna mer engelska - för att det behövs nästa i alla yrken och inom alla utbildningar för att en del av kurslitteraturen kan vara på engelska + att information på Internet som man behöver ta del av kan också vara på engelska och ej tillgänglig på svenska.
    Till ett antal svenska högskole-universitetsutbildningar krävs Engelska 6 (eller en gammal kurs Engelska B) som särskild behörighet; och i så fall så måste man ha godkänt betyg i Eng6 om man inte sedan innan har godkänt i EngB.
    Om du tar dina gymnasiala betyg till SYV på komvux och visar vilken högskoleutbildning du vill bli behörig till, så borde SYV-en på komvux få fram rätt svar till dig; är det ett komplicerat fall, kan hen söka svar hos betygsexperter på UHR, universitets- och högskolerådet.
    Så, mina råd är att du antingen söker läsa Engelska 6 på komvux eller att du bokar tid med SYV på komvux för utredning om du tvunget behöver få godkänt betyg i Eng6. Du kan också vända dig till studievägledare på den institutionen på högskola eller universitet där du vill i framtiden studera; du kan också vända dig till antagningsgruppen/antagningsenheten på den högskola eller det universitetet där du vill studera.