Emilia Veronica

    Hejsan, Jag är behörig för att söka till juristprogrammet men tyvärr är mitt jämförelsetal/merit för lågt. Jag hoppades på att komma med i B2 urvalsgrupp då den ibland är lägre på vissa universitet. Jag har därför gjort en prövning i Engelska 7, men under gymnasiet läste jag matte 3 och inte engelska 7. Om jag får högre betyg i engelska än mitt mattebetyg, hamnar jag då i B2 eller byts mitt engelska betyg endast ut mot matte och det ändras i B1 urvalsgrupp? Blir nu i efterhand rädd att jag gjort fel, och att betyget från Konvux inte hamnar i B2 för att jag inte läste det i gymnasist.

    Kom på en till fråga, när man räknar ut den nya meriten, tar jag då bort mitt mattebetyg och ersätter det med engelskan. Eller plussas engelska betyget bara på mina gamla betyg (inklusive matten)?

    • Milla : Du tar inte bort ngt från ditt examensbevis. Inget i examensbeviset får tas bort. Eng-betyget plussas på dina "gamla" betyg inkl.matte.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    du behöver inte vara rädd, du har inte gjort ngt som skulle försämra dina chanser att komma in på en eftergymnasial utbildning. Du kan inte genom studier eftergymnasial eller genom prövningar försämra dina chanser (antingen blir det ingen skillnad eller så höjer du ditt meritvärde. Och om du höjer ditt meritvärde, kommer du med det högre meritvärdet prövas i BII, kompletteringsgruppen.
    Du har gjort prövning i eng7, skriver du men har du fått Godkänt betyg på prövningen? Om du fick godkänt betyg (E eller högre) ger det betyget dig + 1.0 meritpoäng. Om meritpoängen kan du läsa på gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    Jag vet inte hur många meritpoäng du redan nu har... när du söker till juristprogrammet krävs ej matte för särskild behörighet och därför ger matematik 2 och 3 (varje av kurserna + 0.5 meritpoäng) tillsammans + 1.0 meritpoäng. Ännu + 1.5 meritpoäng kan man ha för godkända betyg i moderna språk 3 och 4 och i så fall uppnår man genom mattekurserna och moderna språk max antal meritpoäng och kan ej få fler meritpoäng; detta för att 2.5 är max man kan få.
    Ingenting från ditt examensbevis kommer att försvinna eller bytas ut. Alla kurser som ingår i ditt examensbevis räknas fortfarande med i ditt meritvärde.
    Men, om du får godkänt betyg i eng7 och inte sedan innan redan har max antal meritpoäng, kommer eng7 ge dig meritpoiäng och betyget i eng7 kommer i så fall också räknas in i ditt snittbetyg; det blir en höjning av ditt meritvärde i så fall (hur högt blir höjningen beror på.... men höjning blir det i vilket fall);
    men om du redan har max antal meritpoäng (innan du gjort prövning i eng7) även i detta fallet kan du ändå "hamna" även i BII, kompletteringsgruppen men då måste du i så fall få högre betyg i eng7 än snittet av dina betyg från examensbeviset.
    I fall du redan innan prövning i eng7 har max antal meritpoäng och om betyget du fick på prövningen i eng7 inte är högre än snittet av dina övriga gymnasiala betyg, kommer i så fall betyget i eng7 "inte gälla" vid ansökan till universitetet (detta för att nya kurser, som finns utanför examensbeviset från gymnasiet, räknas in endast om de antingen krävs för särskild behörighet eller om de ger meritpoäng).
    Reglerna är krångliga och inte alltid logiska.
    Du får gärna uppge om du har godkända betyg i moderna språk 3 och 4.
    Du behöver inte själv bestämma i vilka urvalsgrupper du kommer att prövas; det bestämmer antagning.se och placerar dig i alla de olika urvalsgrupperna i vilka du kan (och därför också bör) prövas.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Emilia Veronica :

      Hejsan, jag har max antal meritpoäng man kan få, i matte 3 fick jag ett D och på engelska 7 fick jag B. Mitt jämförelsetal är idag 17,15 + 2,5 i merit. Om jag lägger till mitt betyg i engelska så blir det 17,16 + 2,5. Då jag jag enbart tagit mina gamla betyg och lagt till engelska 7 och inte bytt ut det det med matten. Går det? Har för mig att jag hört att om jag höjer mig i engelska ersätter det mitt mattebetyg?

    • Milla :

      Ingenting i examensbeviset kan ändras. Inga kurser kan tas bort. Matte och engelska är olika ämnen, man kan inte "ersätta" kurserna i de ämnena med varandra, det går inte. ... Du räknade rätt (det du skriver i din kommentar ovan). Eftersom eng7 betyget höjer ditt snitt (lite grand, men ändå Höjer) kommer Antagning.se räkna in eng7 (eftersom den kursen kan "i princip" ge meritpoäng) och då "låtsas man" att du inte redan fick max antal meritpoäng och säger att du får meritpoängen för eng7 och då får man räkna in det betyget, så gör antagning.se - de räknar till din fördel.