Fabian

    Hej jag läste samhälle under gymnasiet och valde till att läsa matematik 3b. Tyvärr så fick jag inte godkänt i kursen och behövde läsa upp den på komvux. Jag antar alltså då att jag bara kommer in i BII gruppen när jag söker eller hamnar jag i BI också eftersom det var ett ämne jag inte fick godkänt i och jag behövde få godkänt i det för att få mina 2500 poäng?

    • Anna : Vilken högskoleutbildning söker du till? Det är viktigt att veta för att ge rätt svar på din fråga.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fabian,
    om du söker till högskoleutbildning som för särskild behörighet kräver matematik 3, då prövas du endast i BII. Men om du söker till utbildning som kräver lägre matte, t.ex matte 2 eller ingen matte alls (och då räcker det med matt 1, för grundläggande behörighet), då prövas du i BI med det meritvärde som är uträknat på de betygen du har i ditt examensbevis men samtidigt också i BII med det högre meritvärde som du fick genom en komplettering.

    • Fabian : Super tack! Vad innebär det att jag är i BII gruppen? Jag ska nämligen läsa systemvetenskap och söka första hand uppsala och andra hand linköping. I linköping behöver jag inte matte 3 och i uppsala behöver jag det. Vad innebär det för mina chanser att komma in i uppsala?
    • Anna : Om matte 3 ej krävs, då får du + 0.5 merit (Extra) poäng till ditt meritvärde. Om matte 3 krävs, så får du ej meritpoäng, för att det är ett måste och inte extra. Du bör i första hand söka till den ort där du helst vill läsa, oavsett hur antagningsgränserna ser ut och hur högt meritvärde du har; sök i andra- och tredje- (och så vidare hand) till alla utbildningar som du kan tänka dig vilja läsa. Om du inte kommer in på ditt första val, men du är behörig, ställs du i RESERV och prövas till ditt andra alternativ som om det vore ditt första. - detta gäller ansökningar via antagning.se (till högskolor-universitet) men tänk på att det finns utbildningar även i andra skolformer, t.ex inom yrkeshögskola: www.yhguiden.se - det finns ingen begränsning på hur många YH som du får söka till - du får söka till alla (samtidigt) som öppnar ansökan. Man kan också bli antagen till högskoleutbildning och samtidigt till flera olika yrkeshögskoleutbildningar och om det blir så, kan du sedan välja vilken utbildning du tackar Ja till. Kika därför på www.yhguiden.se