Sofia

    Jag har gått Humanistisk linje och tagit studenten 1988. Jag har även gått 2årig vårdlinje, student 1991. Har jag särskild behörighet 1B i matte samt 1B i samhällskunskap? Detta krävs för att studera paralegal. Tacksam snabbt svar Sofia

    • : Tack. Jag är även leg Fysioterapeuter…. Kan det hjälpa?
    • : Sofia
    • Anna : Som du är nu så kräver fysioterapeutprogrammet godkänt betyg i matematik 2 (2a, 2b eller 2c). På "din tid" vet jag inte hur mycket matematik som krävdes som särskild behörighet till sjukgymnast-utbildningen. Yrket har bytt namn. Jag hoppas du har läst hela svaret, nedan. Boka gärna tid hos SYV på komvux. Du kan annars även kontakta betygsexperter på Antagning.se - ring 0771-550720 på vardagar kl.9-16. Lycka till!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    de uppgifter du ger i din fråga räcker inte för att ge ett svar. Man måste även veta under hur många år du läste de aktuella ämnena och vilka betyg du fick i dem - för att svara på frågan om du har formell behörighet vad gäller matematik 1 och samhällskunskap 1b.

    Vad gäller matematik 1b-kursen så är det extrasvårt för att i den nuvarande systemet finns det tre kurser på nivå1 i matte, som är i princip "samma kurs" men de läses på olika gymnasieprogram. Att en yrkeshögskoleutbildning kräver godkänt betyg i matte 1b (eller 1c) betyder indirekt att personen som söker ska ha läst på ett högskoleförberedande (och inte på ett yrkesprogram - för att på yrkesprogram på gymnasiet läser man matematik 1a).

    Allmänt gäller:
    Utbildning till paralegal ges inom yrkeshögskola. Yrkeshögskola antar på sammantagen bedömning, och även kan ta in obehöriga.
    Jag tycker därför du kan gott göra ansökan till yrkeshögskoleutbildning/ar - det går att söka till många olika yh samtidigt och även bli antagen till flera olika yh samtidigt (här är det skillnad från högskola-universitet).
    Vad gäller formell behörighet, så kommer antagningsansvariga kolla om dina gamla betyg motsvarar de nuvarande kraven för särskild behörighet ... men här tänker jag också på det faktum att betygen är ganska "gamla" och du kanske har glömt mycket av det du har lärt dig då eller tvärtom att du har lärt dig mycket mer sedan du läste matte och samhällskunskap i skolan sist. Med andra ord, så även om gamla betyg gäller för behörighet, så kanske kunskaperna finns de facto på en annan nivå, än vad betygen säger. Därför vill jag råda dig räkna igenom matte 1 kursen på Matteboken.se/matte1 och få en uppfattning på vilken nivå i matte du ligger.
    Du kan också boka tid med SYV på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd) och ta upp 2 frågor: om du har formell behörighet i matte och samhällskunskap som yrkeshögskoleutbildningen kräver, och om du kan läsa kurserna på komvux. En gymnasial kurs i matematik går på 100 gymnasiepoäng och kan läsas på heltid på fem veckor. Detsamma gäller en kurs samhällskunskap 1b, som också är en 100p.kurs och också kan läsas på heltid på fem veckor. Du kan alltså läsa de två kurserna på sammanlagt 10veckor. Jag kan rekommendera att försöka läsa kurserna - för att fräscha upp dina kunskaper. Jag tänker så här: skulle dina gamla betyg ge formell behörighet, men om du de facto saknar kunskaperna och kommer in på en yrkeshögskoleutbildning kan det bli tufft att läsa (särskild behörighet finns ju inte utan en anledning; de kunskaperna behövs, annars skulle inte de krävas).
    Det är väldigt tråkigt att komma in på en utbildning och sedan upptäcka att det är för svårt att hänga med (pga bristande förkunskaper). Jag vill därför rekommendera att du försöker läsa kurserna (men självtest i matte med hjälp av matteboken.se kanske visar att du ligger mycket bra i matte; vad gäller samhällskunskap finns inte någon sådan "liknande" sida där man kan självtesta sina kunskaper, eller så känner i alla fall inte jag en sådan webbsida). Info om kurser i samhällskunskap på gymnasienivå finns på skolverkets webbplats; du kan där se beskrivning/info om kursen samhällskunskap 1b.

    Alla frågor och svar som innehåller 'yrkeshögskol' (59 st.)