My

    Jag går barn och fritidsprogrammet 2:a året. Jag läser högskoleförberedande Svenska 3 och Engelska 6 och även Matte 2a, i programmet ingår Naturkunskap 1a1 och 1a2. Jag har även kursen grundläggande vård i min kursplan. Vad behöver jag läsa mer för att bli behörig ?

    • :

      Tack för infon!

      Jag fyller 20 år i November detta året. Jag undrar om det skulle vara möjligt att läsa naturkunskap 2 på komvux detta året, även fast jag samtidigt går min gymnasieutbildning?

    • Anna : Så länge man läser på gymnasiet kommer inte komvux bereda plats på ngn av sina utbildningar. Det är först efter det att du går ut år3 på gymnasiet som du kan börja på komvux. Ta kontakt med komvux i din kommun, fråga dem. Jag är säker på att du får samma svar från komvux, för att sådana är reglerna. :(
    • Anna : Om du går andra året på gymnasiet nu, prata med SYV på din skola om att nästa år läsa Naturkunskap 2, på din gymnasieskola. Lycka till!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej My!
    Behörighet till ssk-programmet är: Grundläggande behörighet +Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.
    Grundläggande behörighet får du om du tar ut examensbevis och har godkända betyg i svenska 2 och 3 och i engelska 6.
    För särskild behörighet kommer du behöva godkända betyg i matematik2, naturkunskap2 och samhällskunskap 1 b (eller 1a1 och 1a2). Du behöver alltså även skaffa dig godkänt betyg i naturkunskap2.

    Utifrån info i din fråga, och enligt vilka kurser som obligatoriskt ingår i BF, så drar jag slutsatsen att måste också planera för att läsa kursen Naturkunskap 2 och få godkänt betyg även i den kursen.