Stina

    Hej! Jag har läst in det jag behövde för särskild behörighet till sjuksköterskeprogrammet. Förutom Naturkunskap 2, eftersom jag inte trodde detta behövdes då jag har en vård och omsorgsutbildning där jag läst bl.a. medicin 1 och vård och omsorgsarbete 1 och 2. Enligt antagning.se ersätter dessa tre kurser naturkunskap 2 specifikt när det gäller sjuksköterskeutbildningen. Nu har jag dock fått höra genom Mail till UHR att det är upp till varje lärosäte om de godtar det eller inte. Jag har gjort en ansökan till hösten och hade verkligen hoppats på att komma in men blev orolig nu. Vad tror du om mina chanser gällande behörigheten? Stämmer det som de säger? Det framgår inte alls på antagning.se att det är så. Tacksam för svar! :)

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Stina,
    för att snabbast få rätt svar är det bäst att kontakta antagningsgruppen på just det lärosäte dit du vill komma in på.
    Info om vilka kurser som ersätter Naturkunskap 2 finns på många webbplatser, t.ex: antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Sarskild-behorighet/Program-som-med-vissa-kurser-som-ger-sarskild-behorighet
    Men problemet är att det också är viktigt om sökande har Examensbevis, Slutbetyg eller har grundläggande behörighet på annat sätt och om de har dokument (exam.bevis eller slutbetyg) är det viktigt att veta om det är från gymnasiet eller från komvux och även från vilket år.
    Sedan finns det också Generella ersättningsmöjligheter och "specifika" /för viss högskoleutbildning/. Om du är behörig enligt en "generell ersättningsmöjlighet" borde inte lärosätet bestämma att inte erkänna det (i alla fall om det är en statlig högskola - de icke-statliga kan införa egna behörighetsregler).
    Alltså, en svår fråga att svara på när vi inte vet alla detaljer om vilken utbildning du har.

    Om du sökte till högskoleutbildning till hösten 2020, kommer du få svar efter 18 juni och skulle du få svar att du inte är behörig, kommer du behöva kompletera för behörighet och söka till nästa antagningsomgång. Om du vill få svar tidigare, innan sista dag för komplettering som i år är 18 juni, kontakta gärna antagningsgruppen på just det lärosäte som du sökte till.
    Allmänt gäller: information du får från UHR borde stämma.

    • : Hej! Tack för svar. Finns det någonstans jag kan se vilka ersättningsmöjligheter som är generella? Enligt din länk står det ” Vård- och omsorgsprogrammet med kurserna Naturkunskap 1a1, Hälsopedagogik, Medicin 1 och Etik och människans livsvillkor ger: Naturkunskap 2”. Jag har även dessa kurser. Jag har läst till ett slutbetyg via komvux då jag hade ett samlat betygsdokument från gymnasiet. Har läst till undersköterska samt kompletterat med andra kurser jag behövde.
    • Anna :

      Se info på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Gymnasieexamen-fran-komvux/Sarskild-behorighet/Kurser-som-ger-sarskild-behorighet-i-naturkunskap

    • :

      Tack. Jag har kontaktat högskolorna jag sökt och den ena svarade att det var godkänt, en annan sa att jag specifikt skulle ha läst kurserna medicinsk grundkurs och omvårdnadsarbete , men så heter ju inte de nyare kurserna. Fick inget svar på ifall de godtog medicin 1 och vård och oskorgsarbete 1 och 2 men överallt jag läser står det ju att det är så..

    • Anna : Ja... det är inte alltid så lätt: kurserna har bytt namn med reformen Gy2011/Vux2012 och det är inte alla gamla kurser som har en nuexisterande ny kurs. Det du nu kan göra, förutom att hoppas att du blir bedömd som behörig, är att snarast kontakta komvux i din kommun. Det är inte ovanligt att man kan börja på en distans kurs varje måndag och du skulle i så fall kunnat (med mycket tur) snabbt, på distans, läsa Nk2 och få godkänt betyg så att du kan komplettera senast 18 juni. Det är mycket långtsökt. På heltid läser man nk2 på 5veckor, men om du egentligen har kunskaper som motsvarar innehåll i den kursen, så kanske kan du bevisa det för läraren och hen kan sätta godkänt betyg på 2 veckor, i stället för 5 v. Som sagt, det är krävs mycket tur för att det skulle gå vägen, men du förlorar inget på att ställa frågan till komvux. Första steget blir för dig i så fall att snarast komma in på en nk2-kurs.
    Läs alla kommentarer