Anna
    Hej,
    Jag har arbetat som redaktör i hela mitt liv och vill nu byta bana helt och hållet. Jag har slutgymnasiebetyg från samhällsvetenskaplig linje 1984 och undrar om jag måste komplettera något ämne innan jag kan söka in? Har läst engelska mm på universitet. Däremot endast matematik och naturkunskap 3 år på gymnasiet. Har jag någon nytta av att ha arbetat i 25 år när jag ansöker?
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej Anna,
    du undrar vilka kurser du ev. måste komplettera med innan du kan söka till utbildning till Sjuksköterska.

    Sjuksköterskeprogrammet är en högskoleutbildning på tre år /heltid/.
    Behörighet till den utb. ser ut så här: Grundläggande behörighet + Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16) Alternativt: Naturkunskap B kan ersättas av Fysik A, Kemi A samt Biologi A.

    Utifrån det du har uppgett, borde du ha Grundläggande behörighet till högskolestudier /du har ju gått tre år på gymnasiet och sedan även läste engelska på högskolenivå/. Om huruvida du har Särskild behörighet till just sjuksköterskeutbildningen är det svårt för mig att säga utan att jag kan se dina betyg [exakt vad heter kurserna och vilka betyg som du fick i dem på gymnasiet].
    Kurserna i dina gymnasiebetyg måste "översättas" & jämföras med de kursbenämningar som används nu. För att få ett helt korrekt svar om huruvida du är behörig redan nu eller om du behöver läsa in någon/några kurser, råder jag dig att visa upp dina gymnasiebetyg för en vägledare på KomVux i din kommun. Du kan också kontakta en Studie- & yrkesvägledare på den högskola/universitet där du vill studera. Här http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/sjukskoterska-198?typ=3&examen=40 hittar du alla Universitet/högskolor där utb. till sjuksköterska finns idag.

    Du frågar också om din långa arbetslivserfarenhet kan hjälpa dig komma in på utbildningen. Svar: ja, den kan hjälpa dig. Se här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/Ansok-om-provning-av-reell-kompetens-sa-har/
    Om det skulle visa sig att du inte är formellt behörig att söka den önskade utb. på högskolan, finns det "en annan väg", nämligen att söka på "reel kompetens".

    Jag hoppas att mitt svar hjälper dig en bit på vägen!
    Önskar dig trevlig sommar!
    Ludmila, SYV