Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, om du menar tekniskt basår på universitetet, så brukar behörighet beskrivas så här: grundläggande behörighet + godkänt betyg i matematik 2 eller (på vissa lärosäten) 3. Att fysik1 skulle krävas i det sammanhanget har jag aldrig, förut, sett, men eftersom lärosätena bestämmer själva kring sina för-utbildningar (basår och basterminer) så är det inte otänkbart att även andra krav på särskild behörighet skulle kunna ställas. Bäst är om du tittar på vad som står om särskild behörighet till exakt den utbildningen på det lärosäte som du vill komma in på.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Rigor : Tusen tack för snabbt svar. Det är på Uppsala Uni, Reserverad plats på ett civilingenjörsprogram - Tekniskt-naturvetenskapligt basår. Kunde inte hitta något här gällande detta så blev en aning osäker.
    • Milla :

      Till den här utbildningen: uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=BASAR krävs grundläggande behörighet + godkänt betyg i matematik 2. Så här står det: "Behörighet: Grundläggande behörighet och Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B". Och matematik B är en gammal kurs, så du behöver ha godkänt betyg i matte 2a eller 2b eller 2c och för övrigt, grundläggande behörighet. Får du examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram, så har du grundläggande behörighet (alternativt examensbevis från ett yrkesprogram + godkända betyg i svenska 2, 3 och i engelska 6).