Kimia
    Hej
    Måste man ha 6 månaders anställning från jobbet som undersköterska till exempel?,för att bli behörig till apotekstekniker.

    Mvh

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej, Kimia
    ja, du har rätt: Minst 6 månaders yrkeserfarenhet på heltid efter gymnasiet från service, vård och/eller försäljning - ingår i behörighetskraven inför Apotekstekniker, som är en yrkeshögskoleutbildning.
    Men det som är goda nyheter är - att om du saknar formell behörighet, kan Du ansöka om tillgodoräknande för tidigare utbildning & praktisk erfarenhet - just YRKESHÖGSKOLA kan ta in 20% sökande som saknar formell behörighet. Man kan givetvis inte vara säker på att man kommer in, men man bör definitivt söka, även om man inte är behörig men är intresserad av utbildningen. Bra är att planera att skaffa sig behörighet. Även praktik kan räknas in och deltids- och timanställningar kan räknas om till heltid.
    Mvh Liselotte SYV
    Liselotte
    • : Ok,tack,undrar bara om jag behöver läsa kurser på VO?,för behörigheten & vad är formell behörighet?.Mvh
    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej! Formell behörighet till Apotekstekniker är: examen från valfritt gymnasieprogram + godkända betyg i Svenska/Svenska som andra språk 1 och 2, Engelska 5 samt Naturkunskap 1b och 2, Samhällskunskap 1b och Matematik 1 samt minst 6 månaders yrkeserfarenhet på heltid efter gymnasiet från service, vård och/eller försäljning ska även styrkas.
    Ja, du behöver läsa alla kurser som ingår i ditt gymnasieprogram för annars kan du inte ta ut examen och blir inte behörig.
    Vänligen
    Peter SYV