Hej Mary,

    det finns inte några strikta krav på att bilförsäljare ska ha körkort, över huvudet taget; dock i praktiken är det sällan så att man kan utan körkort få det jobbet, är i alla fall vår erfarenhet.
    Om jag skulle anställa en bilförsäljare (och om mitt företag sålde även andra bilar än endast automat-växlade bilar) skulle jag definitivt önska att hen som ska få jobbet har ett "vanligt körkort", dvs för manuell växel-låda, så att hen kan köra alla bilar, vid behov.
    Rekommendationen är därför att skaffa ett "vanligt körkort", ej "automat".
    mvh
    ANNA