Dimitrios
    Hej,
    Räcker grekiska gymnasiebetyg att vara behörig för civilingenjörs utbildning i sverige??

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! Information för personer med utländsk gymnasieutbildning finns på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/ och på http://www.uhr.se/sv/Bedomning-av-utlandsk-utbildning/

    Utländsk gymnasieutbildning måste bedömas mot de krav som en viss utbildning på en svensk högskola ställer. Det är omöjligt att ge ett generellt svar på din fråga: det beror helt på vilken gymnasial utbildning och vilka betyg och i vilka ämnen personen fick.

    En annan fråga är: kan personen som vill läsa till Civilingenjör i Sverige tillräckligt mycket svenska eller engelska? Man måste kunna undervisningsspråk ganska bra och bevisa det med betyg eller genom att göra test - TISUS (test i Svenska för Universitets studerande) om man vill läsa med undervisningsspråk svenska.

    Bedömning av utländska gymnasiebetyg tar vanligtvis 6 - 8 månader. Det är därför bra att ta tag i detta så fort som möjligt för att inte förlora för mycket tid.

    Med vänlig hälsning
    Mikael