Brendan
    Behörigheten för Receptarie är ju: Biologi B, Fysik A, Kemi B, Matematik D. Eller: Biologi 2, Fysik 1a / 1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 4 (områdesbehörighet 11/A11).
    Jag har pluggat Fysik A och ska plugga Kemi 2, Biologi 2 ock Matematik 4 i det nya systemet. Måste jag plugga Fysik 1 för att jag har Fysik A från det "förra" systemet för att få behörigheten i den kursen, eller spelar det ingen roll?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Man får blanda "gamla" och "nya" kurser men är du osäker, så är det bäst att göra något av följande:
    1. läsa fysik 1a - det blir repetition för dig och du kanske även kan höja betyget och få högre Meritvärde.
    2. fråga studievägledare på den institutionen där du vill läsa eller ännu bättre fråga Antagning.se som just administrerar antagning till högskola/universitet. Fördelen med att få svar från Antagning.se är att det är just de som värderar betyg och gör själva antagningen, så det är deras tolkning av reglerna som gäller. Nackdelen är att man får ofta vänta på svar i kanske en vecka och sedan kan man få ett mycket generellt svar - t.ex. hänvisning till någon sida där det står alla möjliga regler uppradade, som gäller och som är bra att känna till men man får inte svar på just det som man vill veta. Det har hänt förut och det tog en månad att få svar - med mycket mail-växling fram/tillbaka. Antagning.se är översvämmande med mail från folk (inte konstigt det!) och jag gissar på att de inte hinner sätta sig in i varje frågeställning, därför blir det hänvisning till allmänna regler som svar.
    Därför råder jag dig kontakta vägledare på institutionen dit du vill söka och Antagning.se samtidigt men separat. Jag tror du får svar från vägledare mycket snabbare och i fall studievägledaren svarar att det är helt lugnt, då är det väl det.
    Jag tror som sagt att det är inga problem i detta fallet då det står att Fysik A gäller för behörighet och den kursen har du. Att man får blanda kurser från olika gymnasiesystem, vet vi redan och det är ofta man gör det.
    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Ska få iväg ett mejl till båda nu! Tack för svaret!
    • Ludmila : Bra! Gör det! Det kan i alla fall inte skada att få det bekräftat. Som sagt, troligtvis är det "ingen fara på taket", dvs det är lugnt, men dubbelkolla du. Alltid bra att vara på den säkra sidan! :)