Mohammed

    K

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, vi känner inte till alla detaljer i din situation. Kan du svenska motsvarande årskurs 9, vårterminen, godkänt betyg? Om inte - då är du inte behörig till de svenska nationella programmen, därför att undervisningsspråk är Svenska.
    Ang. "ersätta det året" som du "har missat" - exakt vad menar du med det? ekonomisk kompensation eller ursäkt eller vad... ? Tror inte du kan få varken sig ekonomisk kompensation eller en ursäkt.
    Enligt info i din fråga så fyller du 18 år under kaenderåret 2020 och när du har fyllt 18 år så har du uppfylt din skolplikt; detta även om du inte blir behörig till gymnasiets nationella program eller till IB, det internationella gymn.programmet... då kan du söka jobb. I Sverige får man jobba från det att man fyllt 13 år. Gymnasiet är frivilligt att läsa på.
    Vilket yrke siktar du på? Du kan, om du vill, kika på många olika yrken - det finns över 2.ooo yrkesbeskrivningar på Framtid.se

    Vänligen och lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare