Hej Mariam,
    vad baserar sig din Grundläggande behörighet på? är det utländsk gymnasieexamen? Omdöme från en folkhögskola eller reell kompetens, alltså 3 årig arbetslivserfarenhet + ett antal godkända gymnasiala betyg?
    Utan att veta med om din utbildningsbakgrund är det omöjligt att ge svar på frågan om du behöver skaffa dig godkänt betyg i eng 5, för att bli behörig till förskollärarprogrammet, eller om du inte behöver göra det.
    Jag tänker också på att engelska 6 är ju svårare kurs än engelska 5. Om du fick godkänt betyg i engelska 6, borde du ganska lätt kunna få godkänt betyg även i engelska 5 (prövning kostar i och för sig 500kr, så jag förstår att du vill slippa leta efter var prövning går att boka sig in på, betala och lägga tid på prövningen, om det skulle visa sig att du inte behöver göra det).
    Berätta mer om din utbildningsbakgrund eller boka tid med SYV på komvux för att utreda om du behöver skaffa dig godkänt betyg i eng 5 eller inte.

    Jag vill också tipsa dig om att det inom Yrkeshögskola finns utbildningar till Lärarassistent. Du kan se listan på de utbildningar på www.yhguiden.se/lärarassistent

    • :

      jag har läst barn och fritids utbidlningen och jag har läst naturkunskap 1b samhällskunskap 1b engelska 6 svenska 1 2 3 men behövs det engleska  5 för att bli behörig till förskollärare programmet för att det står inom grundlägggande behörighet att engleska 5 ger inte behörighet

    • Anna :

      Alla svenska högskoleutbildningar kräver Grundläggande behörighet. Sedan kräver också många även Särskild behörighet. Om du inte tagit ut Examen från gymnasiet eller från komvux, eller Omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola och om du inte har utländsk gymnasieexamen som är värderad och bedömd ge grundläggande behörighet, då har du idag ännu inte grundläggande behörighet. Och utan grundläggande behörighet är du obehörig till alla svenska högskoleutbildningar, inklusive förskollärarprogrammet. Vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. du kan på komvux göra planering mot examensbevis.

    • Anna :

      Om du vill hävda att du har grundläggande behörighet trots avsaknad av examensbevis på gymnasienivå och utan omdöme från en folkhögskola, då måste du ha 3-årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid (se information på Antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg och du måste också ha godkända betyg i ett antal gymnasiala kurser, inklusive Engelska 5).

    • Anna : Jag är nyfiken: hur kom det sig att du inte läste engelska 5 men läste engelska 6?
    Läs alla kommentarer