Alva
    Hej. Jag har tänkt gå frisörlinjen på gymnasiet, behöver jag lägga till några övriga kurser än de grundläggande högskoleförberedande ämnena om jag senare ska gå på högskola och utbilda mig till lärare (åk 1-3 på grundskolan)?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Alva,
    programplan för HV kan du se på länken http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HV.pdf

    Behörighet till utbildning Lärare med inriktning mot arbete i förskoleklass och årskurs 1-3 är:
    Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c. Naturkunskap 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 .
    För att få Grundläggande behörighet till högskolestudier,
    välj Svenska / Svenska som andraspråk 2 inom programfördjupningen
    samt Engelska 6 och Svenska / Svenska som andraspråk 3 inom det individuella valet.
    För att få Särskild behörighet behöver du läsa Matematik 2a (100 poäng), Naturkunskap 1a2 (50 poäng) och Samhällskunskap 1a2 (50 poäng) - inom Programfördjupningen. Gymnasieskolans skyldighet slutar med att ge dig
    1. möjlighet att läsa alla kurser för yrkesexamen
    och
    2. möjlighet att läsa kurser för Grundläggande behörighet.
    Vad det gäller Särskild behörighet, så är inte skolan skyldig att erbjuda någon kurs av dem, som behövs för Särskild behörighet. Detta pga eleverna har väldigt olika planer efter gymnasiet och det är helt omöjligt att ålägga varje Gymnasieskola att erbjuda alla de kurser som eleverna kan önska läsa.
    Därför blir konsekvensen sådan att du får själv kontakta den eller dem skolorna dit du vill söka och ställa frågan om de kan lova dig att du får läsa just de kurserna inom Programfördjupningen (eller möjligtvis som utökade kurser).
    Om du vill få en garanti på att få läsa alla de behörighetsgivande kurser, bör du söka till ett gymnasieprogram där alla de kurser som du behöver är obligatoriska.

    Med vänlig hälsning
    Julia SYV på Fragasyv.se