Oscar
    Hej, jag går i årskurs 9 i high school i USA och jag undrar om jag är behörig att söka ekonomi programmet i Sverige. Jag tar svenska åk. 9 online utöver vanliga skolan.
    Jag har A i alla mina ämnen och jag undrar hur det översätts till svenska betyg.
    Mvh, Oscar

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du inte går i svensk grundskola eller en skola med svensk läroplan och då får ett slutbetyg från i ditt fall en amerikansk skola så får du kontakta gymnasieantagningen i det län dit du flyttar för en validering av ditt betyg. Du kanske måste söka i en så kallad frikvot. Kontakta dom och fråga hur du går tillväga. Om du mejlar mig tillbaka vilken kommun/stad du kommer att flytta tillbaka till så kan jag hjälpa dig med kontaktuppgifter. /Lena, Syv