Des
    Hej,

    Jag undrar vilka betyg jag behöver för att få grundläggande behörighet för högskolan. Jag tog studenten 2011, men har nu i efterhand läst in några betyg på Komvux. Jag har tänkt att läsa in de sista betygen fram till juni 2015. De jag undrar är om jag behöver engelska 6, svenska 3 och matte 2 för att få grundläggande behörighet?

    Mvh Des

    4 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Des,
    du skriver inte om du har fått ett Slutbetyg eller ett Samlat betygsdokument när du slutade gymnasiet.
    Om du har fått ett SLUTBETYG från 2011, då gäller följande:
    Du som har slutbetyg från ett fullständigt nationellt eller specialutformat program i gymnasieskolan har grundläggande behörighet till högskolestudier om du har:
    lägst betyget Godkänt i minst 2 250 gymnasiepoäng
    och lägst betyget Godkänt i kärnämneskurserna Svenska A och B, eller Svenska som andra språk A och B, Engelska A och Matematik A.
    *** i det nya systemet heter de kurserna (ovan) Svenska 1och 2, Engelska 5 och Matte 1 - de kurserna måste du ha minst G eller E i och, dessutom godkända betyg i sammanlagt minst 2250 poäng.

    I fall du har fått ett Samlat betygsdokument /och inte ett Slutbetyg/ då är det bråttom - möjlighet att få ut ett Slutbetyg upphör den 30 juni 2015. Efter det är det enbart Gymnasieexamen som gäller och där är det högre krav (som inkluderar bl a Engelska 6, Svenska 3). Matte 1 räcker fortfarande även i gymnasieexamen, men inte om Matte är Särskild behörighet för just den eftergymnasial utbildning som du vill söka.
    Vilken utbildning vill du bli behörig till?
    Har du hittat intressanta utbildningar på www.studera.nu och på www.yhguiden.se?

    Om du uppger vilken eftergymnasial utbildning du vill bli behörig till samt - vad för typ av dokument du fick - Slutbetyg eller Samlat betygsdokument - kan jag ge dig ett bättre svar, hoppas jag. *L*
    Mikael SYV
    Hejsan,
    du skriver i din kommentar: "grundläggande behörighet samt engelska B, naturkunskap A, samhällskunskap A, svenska B, Matematik A eller Naturkunskap 1b/1a1+1a2 samt samhällskunskap 1b/1a1+1a2 behövs då verkligen engelska B? eftersom det är ett eller med :)"

    Grundläggande behörighet kan man uppnå på flera olika sätt.
    Där ger de en generell beskrivning av behörighet och vad som gäller just för dig kan vi försöka reda ut nu.
    Engelska B är den kursen som numera heter Engelska 6 och läses obligatoriskt på alla högskoleförberedande gymnasieprogram sedan år 2011 samt även på några yrkesprogram.
    Engelska B är inte en obligatorisk kurs i ett Slutbetyg, som man fick efter gymnasiet fram till år 2011.

    Om du har ett godkänt betyg i Engelska 6, behöver du inte läsa Engelska B - det är samma kurs.
    '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
    Det där med "antingen .. eller" behörighetskraven: jag förstår att det ser förvirrande ut när det står så som det gör. Jag skall försöka förklara.
    Sedan år 2011 med den nya Gymansiereformen, ingår Engelska 6 in i Grundläggande behörighet till högskolestudier. Gymnasieelever som inte läser eller inte får minst E i bl a Engelska 6 får Studiebevis i stället för Gymnasieexamen och med det inte har Grundläggande behörighet. Jag tror det är av den anledningen, som Engelska 6 inte nämns bland de "sifferkurserna" (de nya kurserna). Det blir "tårta på tårta" liksom.
    Så, svar på din fråga är: du blir inte behörig om inte du har ett godkänt betyg i Engelska 6 eller Engelska B.
    Som obehörig till en högskoleutbildning, kan du söka på reell kompetens eller be om dispens. Regeln är den att i fall du, som obehörig, kommer in på utbildningen, måste du under första året läsa in resterande behörighet - om inget annat anges i rektorns beslut om dispens (det är då Rektorn på högskolan som fattar det beslutet).

    Jag hoppas att jag förklarade på ett begripligt sätt. Reglerna är ganska invecklade. Hör av dig igen om du vill få svar på fler frågor!
    Mvh
    Mikael SYV
    • : Jag fick ett betyg med 2600 poäng lästa. Två av dem var IG (matte A och engelska A) så jag antar att det räknas som 2400 poäng. Engelska A läste jag inte på komvux mu i år och Matte A ska jag läsa upp nu i vår. Vad gäller då? Jag funderar på att läsa till förskolelärare på distans. Jag har sett att jag har betygen för de övriga ämnen som krävs, Samhällskunskap A är en av dem, men det är som sagt den grundläggande behörigheten jag är osäker på. Tack för snabbt svar!
    • Anna : Det är väldigt viktigt att veta om rubrik - överskrift på utbildningsdokumentet är Slutbetyg eller Samlat betygsdokument, då det är olika regler för innehavare av de olika dokument.
    • : jag har ett slutbetyg med 2500 poäng. när jag läst klart kommer jag att ha 3550 poäng.
    • Anna : Jag skall svara på din kommentar nu, inom mycket kort!
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Des, för dig som har ett Slutbetyg från 2011 gäller följande:

    Du som har slutbetyg från ett fullständigt nationellt eller specialutformat program i gymnasieskolan har grundläggande behörighet till högskolestudier om du har:
    lägst betyget Godkänt i minst 2 250 gymnasiepoäng
    och lägst betyget Godkänt i kärnämneskurserna Svenska A och B, eller Svenska som andra språk A och B, Engelska A och Matematik A.

    Om du uppfyller de kraven /ovan/ har du uppnått Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Till de flesta högskoleutbildningar krävs även SÄRSKILD BEHÖRIGHET som är väldigt olika, beroende på vad för utbildning man söker: t.ex. för att bli behörig att söka till Läkare, Veterinär, Tandläkare och Marinbiolog måste man ha godkända betyg i Kemi 2, Fysik 2, Biologi 2 & Matematik 4.

    Vill man läsa till lärare i språk, bör man ha minst godkänt i Moderna språk 3.

    Det gäller att titta på just den utbildning du vill söka och se vad för behörighet som krävs /särskild behörighet/.

    Vill tipsa dig om det finns andra typer av utbildning: på Folkhögskola - t.ex. Fritidsledare, men de flesta finns på högskola och på en Yrkeshögskola och hela utbudet finns på www.yhguiden.se.

    Vänliga hälsningar
    Anna SYV
    • : Jag har ju ett slutbetyg men i det betyget var både Matte A och Engelska A underkända. Engelska A har jag redan läst in på komvux och Matte A ska jag läsa i vår. Har även insett att jag måste ha Engelska 6 för att kunna gå förskolelärare som jag har tänkt. Hur fungerar det med betygen då? Har läst att jag har tills den 30 juni att klara Matte 1 (A) så att systemet inte hinner ändra regler. Stämmer det att jag har behörighet om jag klarar Matte 1 (A) i vår? Mvh Des
    • Anna : Hej Des, det är nästan alltid bättre att ställa en ny fråga, din egen fråga till oss. Vi ser de nya obesvarade frågor först och prioriterar dem. Om du har någon fråga, ställ den som en ny fråga till oss! Ha en mycket trevlig sommar! :)
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Des,
    ja, du måste få din Grundläggande behörighet innan senast 30 juni 2015.
    Sedan gäller den för dig framöver.
    De som inte har uppnått Grundläggande behörighet då, måste läsa till Gymnasieexamen och där är det Svenska 3 och Engelska 6 - obligatoriska kurser.
    Om du ändå måste läsa Engelska 6, kanske är det inte så farligt - om du läser sedan även Svenska 3 för att uppnå grundläggande behörighet.

    Tips om hjälp med matte http://www.mattecentrum.se

    Du har rätt, i särskild behörighet till Förskollärare ingår det:
    En B, Nk A, Sh A. Du har väl godkända betyg i Naturkunskap A och Samhällskunskap A redan?

    Råder dig koncentrera dig på Matte för att Särskild behörighet kan du uppnå senare. Men du hinner kanske under våren läsa in alla ämnen för både grundläggande & särskild behörighet. Sök innan 15 april även om du inte är klar med alla kurser då. Kryssa i ansökan till högskola i rutan "kommer komplettera med betyg" - komplettering är tillåten till 15 juni.

    Du kan även titta på alternativet - söka till Yrkeshögskola /det är oberoende antagning till högskola och yrkeshögskola och du kan få plats på båda samtidigt/. Man kan inte utbilda sig till just Förskollärare på en Yrkeshögskola, men titta på utbudet och kanske hittar du någon intressant utbildning där. Jag skickar några exempel här nedan:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/heta-utbildningar-yrkeshogskola/synrehabiliterare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/consensum-yrkeshogskola/lss-handledare-med-spetskompetens-i-pedagogiskt-forhallningssatt/
    http://www.yhguiden.se/utbildning/aso-vuxengymnasium/barnspecialistunderskoterska
    http://www.yhguiden.se/utbildning/medlearn/ambulanssjukvardare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskola-halsingland-cul/optotekniker
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskola-halsingland-bollnas-kommun-hogskoleenheten/kulturkommunikator
    http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/hospitality-management

    Önskar dig allt väl! Lycka till med dina studier!
    Julia SYV
    • : Hej. Tack för bra svar Julia. Jag har en fråga till. Om det står så här: grundläggande behörighet samt engelska B, naturkunskap A, samhällskunskap A, svenska B, Matematik A eller Naturkunskap 1b/1a1+1a2 samt samhällskunskap 1b/1a1+1a2 behövs då verkligen engelska B? eftersom det är ett eller med :)
    • Mikael : Jag kommer att svara på din kommentar nu. Se mitt utökade svar.
    • : vi har kommit fram till att jag har grundläggande behörighet om jag klarar matte a innan den 30 juni 2015. Då gäller tydligen reglerna från 2011 för grundläggande behörighet. 2011 tog jag ju studenten
    • : oj...nu tryckte jag på enter för tidigt. Om jag alltså har grundläggande behörighet som gäller från 2011 där engelska B/6 inte finns med o betyget borde det väl räcka utan. jag är så förvirrad :)
    • Mikael : Godkänt betyg i Engelska B eller Engelska 6 krävs för särskild behörighet till "din utbildning". På ett eller annat sätt, genom prövning eller läsa och få betyg, så måste du försöka få betyg i den kursen. Utan den är du inte behörig. Du kan höra med vägledare på just den institutionen där du vill läsa. Min tolkning av reglerna (och jag även frågat ett par kollegor nu, som också har samma åsikt som jag i denna fråga) att Eng 6 eller B (vilket är samma kurs, som bytte namn) behövs för behörighet. Om den ingår i Slutbetyget eller finns på ett separat dokument, spelar ingen roll, bara så att det på ngt. sätt finns "på pappret" att du har kunskaper motsvarande minst godkänt i engB eller eng6. Med vänlig hälsning Mikael SYV
    • Anna : Jag har ett förslag: sök till utbildningen innan 15 april, komplettera med betyg innan 15 juni och se vad du får för svar. Jag tror du får svar OBEHÖRIG pga du inte har Engelska B eller Engelska 6. Då får du svart-på-vitt att du behöver läsa även den kursen. MVH Anna
    • : hej igen.
    • : på distansutbildningen på mälardalens högskola krävs det naturkunskap 1 och samhällskunskap 1 + grundläggande behörighet för förskollärare . I tidigare svar har jag fått veta att jag har grundläggande behörighet om jag klarar matte a innan den 30 juni 2015. krävs engelska 6 då?
    • Milla : Jag kommer att svara på din kommentar nu i ett nytt svar. Kommer inom kort.
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, Des!
    Du har skrivit en kommentar som lyder: "på distansutbildningen på mälardalens högskola krävs det naturkunskap 1 och samhällskunskap 1 + grundläggande behörighet för förskollärare . I tidigare svar har jag fått veta att jag har grundläggande behörighet om jag klarar matte a innan den 30 juni 2015. krävs engelska 6 då?" och jag kommer nu att ge dig svar på den.

    Grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt, bl a genom att ha ett Slutbetyg eller genom att ha Gymansieexamen.
    De personer som har Slutbetyg, har kurser i det med bokstavsförteckning, dvs Engelska A, Matematik A, Svenska B och så vidare t.ex. Matematik D eller Historia C.
    De som har Gymnasieexamen, har kurser i den med sifferförteckning, dvs Engelska 5, Matematik 1, Svenska 2 och så vidare t.ex. Matematik 4 eller Historia 3.

    Om du har Slutbetyg, då nämns Engelska B bland kurser för särskild behörighet, eftersom den kursen inte ingick i Slutbetyget som en obligatorisk kurs.

    Den, som har Gymansieexamen kunde inte ha fått den utan att Engelska 6 med godkänt betyg dvs E eller högre, finns med i Gymansieexamen. I fall man inte läste Engelska 6 eller fick F i den kursen, då har man inte grundläggande behörighet. Det är därför de utbildingsansvariga på Lärarutbildningen inte tyckte att de behöver nämna Engelska 6 - på grund av att den kursen ingår numera i GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET.
    Jag håller med dig om att det inte är så lätt att förstå. Du kan med fördel kontakta vägledningen på Mälardalens högskola med en direkt fråga: - Måste jag ha Engelska B eller Engelska 6 godkänt betyg i för att bli behörig?
    Vi på Fragasyv.se är ganska säkra på att svaret blir att du behöver ha ett godkänt betyg i den kursen för att bli behörig. Vi kan inte ge dig ett annat svar, eftersom vår tolkning av reglerna är sådan.
    Det är inte vi på Fragasyv.se som kommer att värdera dina betyg och ge dig Antagningsbesked när du söker en högskoleutbildning.
    Det är Antagning.se som tar emot, värderar betyg, ger besked OBEHÖRIG och för de behöriga räknar ut Meritvärde och ger plats på utbildningen. Antagning.se går att kontakta via mail eller telefon. Vi rekommenderar att du gör det också.
    SAMMANFATTNING:
    vi hänvisar dig till vägledningen på Mälardalens högskola och till www.antagning.se.

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare