Kimia
    Vad är behörigheten till utbildningen Kemist?

    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    För Kandidatprogram i Kemi http://sisu.it.su.se/search/info/NKEMK är behörighet Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4. Dessutom måste man alltid ha Grundläggande behörighet till högskolestudier till alla högskoleutbildningar.

    Mvh
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Ang. konkurrensen till utbildning till Kemist - vid den senaste antagningen krävdes det cirka betyg C i alla gymnasiala kurser och minst 0.6 på Högskoleprovet för att komma in. Det är alltså mycket lägre konkurrens än till läkare eller tandläkare.
    • : Hur lång är utbildningen till kemist?.Och måste man gå kandidatprogram i kemi för att bli kemist?.Mvh
    • : Och hur stor är konkurrensen?.Mvh
    • Milla : Ang. konkurrensen se mitt utökade svar (ovan). Ang. utbildningens längd så är kandidatprogrammet på 3 år - grundutbildningen, minimikravet för att kunna senare gå påbyggnadsutbildnignar. För att bli forskare är det ca 7 års eftergymnasiala studier som gäller.
    • : Är konkurrensen som till tandhygienist programmet ungefär?.Mvh
    • Anna : ja! det är alldeles rätt! du har förstått det rätt.
    Läs alla kommentarer