Erik
    Hej jag funderar på att läsa till läkare, men undrar då följande.
    För att bli behörig till läkare krävs ju Biologi 2, Kemi 2 och fysik 2 samt matte 4. Krävs det då också att man läst t.ex Kemi 1 elr räcker det med ”bara” med kemi 2??

    /Erik
    • : Hej! Är ingen SYV men formellt sätt så krävs det inte att du har läst kemi 1, utan det är endast de kurser du har listat som krävs. Observera om du är gymnasieelev så måste du studera både första och andra kursen, om du går ett naturvetenskapligt program. Kemi 2 bygger ju på kemi 1, och således är det viktigt att man går båda. Skulle du däremot gå komvux har du alltid möjlighet att göra prövningar i vilka kurser du än vill, och endast studera kurserna som krävs (när det kommer till prövningar får du dock ingen undervisning, det är självstudier som gäller). MVH, Brendan
    • Julia : Tack så mycket Brendan för ett mycket bra svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,
    du fick ett bra svar i kommentaren till din fråga.
    Det stämmer att "endast" godkända betyg i kemi2, biologi2, fysik2 och matte4 krävs för behörighet till läkarprogrammet, och ej betyg i kurser i samma ämnen på lägre nivå.
    Dock i praktiken har nästan alla som söker till läkarprogrammet först läst kurser i de ämnena på lägre nivåer, därför att kurserna bygger på varandra, och utan kunskaper i de lägre (underliggande) kurser är det mycket svårt att få godkänt betyg i högre (överliggande) kurser.
    Vänligen
    Julia SYV