Molly
    Hej! Jag går just nu sista året på samhällsprogrammet (gymnasiet) men har kommit på att det är läkare jag vill plugga till efter studenten. Jag har några frågor som jag verkligen hoppas jag kan få svar på:
    - Vilka kurser behöver jag ha läst för att ha behörighet att söka till läkarlinjen? (Gy11)
    - Jag läser extra Matte 3b och Naturkunskap 2b, är detta något jag kan tillgodoräkna mig? Eller måste jag läsa Kemi och fysik som separata kurser?
    - om jag läst matte 3b, måste jag läsa matte 2c då om det behövs för behörighet till läkarlinjen?
    - är det bäst att plugga upp kurser via naturvetenskapligt basår eller komvux?
    - de ämnen som jag inte har betyget A i, kan jag läsa upp de kurserna eller kan man bara göra en prövning då? Vart vänder jag mig ifall jag vill göra en prövning?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det smartaste är nog att söka till ett Naturvetenskapligt basår. Det kräver ofta att du läst Matte 3b - kommer du in där så läser du allt du behöver.

    Du kan läsa upp kurser via prövningar inom vux efter gymnasiet eller gå tillbaka till ditt gymnasium och göra externa prövningar där om de erbjuder den möjligheten. Det kostar ofta ca 500 kr per kurs.

    Sedan bör du ju även göra högskoleprovet så du utökar dina möjligheter att komma in på läkarprogrammet via så många urvalsgrupper som möjligt. /Lena, Syv