Student

    Hej! Jag läser just nu ett naturvetenskapligt basår för att få behörighet till läkarprogrammet. Jag kommer snart påbörja de sista kurserna på basåret vilka är kemi 2, fysik 2 och matte 4. De sista kurserna jag behöver för att få behörighet till läkarprogrammet. Till saken hör att jag inte klarade min tenta i kemi 1, ska självklart göra omtenta och göra mitt yttersta för att klara den, men säg att jag inte klarar den och därför inte kan tillgodoräkna kemi 1, men jag klarar kemi 2, blir jag fortfarande behörig för att söka läkarprogrammet då? Lite sammanfattning av min långa fråga: Måste man ha godkänt i kemi 1 för att läsa läkarprogrammet, om man har godkänt i kemi 2? Tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej E,
    kort svar på din fråga är: man behöver inte ha godkänt betyg i kemi1, om man har godkänt i kemi2, för behörighet till de utbildningar som för särskild behörighet kräver kemi2 (inkl. läkarprogrammet).
    Längre svar:
    Bra om du försöker klara kemi1 också; inte minst med tanke på studiemedel (om du tar studiemedel från CSN). CSN kräver godkända studieresultat för att få fortsatt studiemedel). Det är också bra att ha ännu lite bättre kunskaper i kemi inför läkarprogrammet. Det är tufft att läsa på läkarprogrammet - det går fort och utbildningen är mycket krävande. Det är inte alla som kommer in på läkarprogrammet som lyckas hela vägen mot läkarexamen. Man kan tvingas hoppa av pga man inte klarar av sina studier. Att kämpa och lägga mycket tid på studierna är bra men det är inte alltid det hjälper, för att det finns inte mer än 24 timmar om dygnet och man måste också sova ibland... så tiden man kan lägga på studierna är begränsad. Man måste därför ha tillräckliga förkunskaper, annars finns risk att inte klara studierna. Att komma in på en utbildning är bara första steget.
    Nu har läkarprogrammet i Sverige blivit 6-årigt och man har därför hela 12 terminer framför sig med tuffa studier i hög takt. Har man otillräckliga förkunskaper, finns flera risker (inte bara att tvingas av hoppa av programmet, utan man kan också kämpa för hårt och äventyra sin hälsa).

    Liselotte